hvad er content marketing

Hvad er content marketing? Og hvorfor skal du bruge det? 6 min.

06/10/2016
12/05/2022

Selv hvis ikke du allerede kender til content marketing, har du nok hørt begrebet. Alle markedsføringsfolk snakker om det, og siger at det er noget alle virksomheder, store som små bør gå op i. Men hvad er content marketing? Og hvorfor er det noget du skal tage stilling til?

Hvad er content marketing?

Content er et engelsk ord for indhold, marketing siger sig selv og Content Marketing Institute definerer content markering som:

”Content marketing er en strategisk markedsføringsmetode, der er fokuseret på at skabe og distribuere værdifuldt, relevant og konsekvent indhold for at tiltrække og beholde en klart defineret målgruppe – og i sidste ende skabe profitable handlinger fra kunder.”

Generelt kan man sige at det er markedsføring som målgruppen er interesseret i – i modsætning til mange former for traditionel markedsføring der bliver serveret for målgruppen, uden det nødvendigvis har nogen værdi for dem. Eksempler på traditionel markedsføring kan være tv-reklamer, radiospots, avisreklamer eller reklamebannere på internettet. Men brugernes skiftende vaner har resulteret i at den traditionelle type markedsføring/reklame har en lavere effekt end tidligere.

Content marketing handler altså om at skabe indhold der har en værdi for målgruppen, og få det spredt ud til dem. Målet er at indholdet gerne skal være så godt, at det også organisk spredes af målgruppen selv.

Og interessen for content marketing er da bestemt også tilstede – og markant stigende. Se bare her:

content marketing udvikling verden
Udviklingen af søgning på content marketing i hele verden de sidste 5 år.
content marketing lande
Danmark er det land i verden hvor der søges anden mest på content marketing per indbygger.

Typer af content marketing

Så i stedet for at lave traditionel markedsføring der forstyrrer og måske ikke har en værdi for brugeren (okay, det kan du også godt fortsætte med, for det har trods alt stadig en vis berettigelse), hvad kan du så gøre? Her er svaret heldigvis at der er mange former for content marketing, og at det er vigtigt at satse på så mange af dem som muligt for at få den størst mulige effekt.

Det er f.eks.:

  • Blog: En blog – som den du læser lige nu – er en god og oplagt måde at skabe indhold på. Ligegyldigt hvad du sælger, og om det er produkter eller services, bør der være grundlag for at lave en blog. Selvfølgelig skal det du skriver om være relevant for målgruppen. Men måske kan en blog faktisk være med til at du bliver endnu bedre til at forstå din målgruppe, og hvad der er interessant og skaber værdi for dem. Det har i hver fald været tilfældet for os.
  • Infografikker / infographics: Stort set alle sætter pris på at få serveret indhold hvor billeder forklarer teksten. Du kan med infografikker forklare meget, på lidt plads. Det egner sig specielt godt til at gøre statistikker, og andre ting der ellers kan have en tendens til at være lidt kedelige, mere spændende og indbydende.
  • Video og animation: ”Video is king” er en sætning vi er stødt på mange gange i 2016. Og som det ser ud lige nu er video da også noget man skal satse på. Det er der flere grunde til. For det første er video bare en fantastisk måde at få sit budskab ud på. Man kan sige meget på kort tid, og ved både at bruge det visuelle og lyd fra enten tale eller musik, kan du få aktiveret mange sanser på en gang. Samtidig bliver video prioriteret højt i de algoritmer der sørger for du er synlig på både søgemaskiner som Google, og de sociale medier som Facebook. Vi oplever da også at der næsten altid er en god spredning og mange visninger på de videoer vi laver og lægger op på de sociale medier. Brugere online er meget mere tilbøjelige til at dele videoer, end nogen som helst anden form for content marketing. Derfor er et godt råd: Brug video. Men husk også at online videoer som hovedregel ikke bør være for lange.
  • Podcast: Mange lytter til podcast i bilen og toget, når de gør rent eller laver mad samt i mange andre situationer. Podcasts egner sig også, i modsætning til online video, til mere long-form formater. Så har du indholdsemner der kræver længere tid, er podcasten måske det rigtige format.
  • Nyhedsbrev: Hvis der er nogen der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, er der en god sandsynlighed for at de også er interesserede i at modtage det. Derfor er nyhedsbrevet også en optimal mulighed for at få dit indhold ud. Samtidig kan du både bruge det til originalt indhold der kun kommer i nyhedsbrevet, men også som aggregat for at samle det bedste af dine andre typer contnent marketing.
  • Andenhåndsindhold: I forvejen bør du dele det meste af dit content marketing indhold på de sociale medier, men du kan med fordel også dele andenhåndsindhold (okay det er måske ikke et ord, men passer ind her). Hvis du deler andres indhold som også kunne være relevant for din målgruppe, er du indirekte med til at skabe værdi for dine brugere.

Content marketing er også med til at styrke din SEO (søgemaskineoptimering), hvorfor det da også giver mening at bruge så mange forskellige typer af indhold som muligt, da de alle bidrager noget forskelligt til at løfte dig højere på Google og de andre søgemaskiner.

Hvem bør bruge content marketing?

Det bør du, hvis du tager din markedsføring alvorligt, og gerne vil give din målgruppe et mere positivt blik på dig, da content marketing – hvis den ellers fungerer efter hensigten – er noget der har en værdi eller interesserer brugerne. Derfor er det altså også et godt værktøj til branding.

Hvad koster content marketing?

Det kan være helt gratis, eller noget du bruger mange penge på, alt afhængigt af omfang og din lyst samt evner til at skabe det. Vil du selv skrive blogindlæg, optage videoer o.l. kan det for mange godt lade sig gøre. Vil du hellere bruge din tid på det du er bedst til, kan du i stedet hyre nogen til at lave og stå for din content marketing. Er du i den anden kategori, skal du være meget velkommen til at kontakte os for at høre mere om hvordan du kan komme i gang med content marketing.

Se også: Content marketing strategi & planlægning

Er der noget vi kan hjælpe dig med?

[ninja_form id=1]
Om skribenten

Lasse Baungaard

Facebook Twitter

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Image
Lasse Baungaard
Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.