specialist eller generalist

Specialist eller generalist – Hvad er bedst til online markedsføring?Læsetid: ca. 5 min.

Lasse Baungaard Iværksætter, Online marketing Skriv en kommentar

Har du brug for en specialist eller generalist? Og er du selv specialist eller generalist? Det er umuligt at kunne det hele, eller i hvert fald være specialiseret inden for alt. Men er det bedst at have en bred forståelse af mange områder, eller være specialist på et enkelt eller to områder, inden for online markedsføring? Det giver vi vores bud på her.

Hvad er en specialist?

For de fleste er det nok indlysende at en specialist er en person der har specialiseret sig i et bestemt område. F.eks. kan en person være specialist inden for programmering og en anden inden for design. Programmeringsspecialisten vil have en dybdegående ekspertise inden for sit felt, men ved ikke nødvendigvis specielt meget om design.

Specialisten har inden for online markedsføring haft gode kår de seneste år, specielt når der skal sikres hjælp til opgaver inden for enkeltstående områder. For når du f.eks. skal have lavet en AdWords kampagne giver det så ikke kun mening at bruge en AdWords specialist? Det kan være svært at se et scenarie hvor svaret ikke er ja.

Dog kan de komme til kort når det drejer sig om at have med bredere projekter at gøre, der går ud over deres specialistområde. Man kan måske godt være en del af sådanne projekter, men det vil typisk ikke være specialisten der tager en styrende rolle.

Hvad er en generalist?

Er man generalist har man en bred viden der dækker mange områder. Inden for online markedsføring kan det være en person der ved noget om SEO, sociale medier, progammering, design, content marketing, hjemmesider, AdWords, Facebook markedsføring, projektstyring, videoproduktion o.l.

Personen vil ikke vide/kunne ligeså meget, som en der er specialist inden for en af de emner, men derimod kunne anvende flere af dem og vide hvordan de bedst bruges sammen.

Ofte vil generalisterne være gode til at være bindeled mellem afdelinger eller være ledere, i og med de som regel er de bedste til at se det fulde billede.

Det er dog ikke kun en fordel at være generalist. Ofte vil kritikken gå på at generalisten på baggrund at sin brede ekspertiseområder, ikke vil have nok dybdegående viden om hvert enkelt område.

Specialist-generalist og generalist-specialist

I dag er det dog ikke nødvendigvis nok at være enten specialist eller generalist. Man kommer nemt til at stå i situationer hvor det ikke er nok, og her ser vi en videreudvikling der kan kaldes henholdsvis specialist-generalist og generalist-specialist.

Specialist-generalist

Specialist-generalisten er en person der starter med at være specialiseret inden for et område, men givet muligheden også viser sig i stand til at håndtere andre relaterede områder. Det kunne f.eks. være designspecialisten der også helt basalt lærer at sætte hjemmesider op og søgemaskineoptimere dem.

Generalist-specialist

Omvendt er generalist-specialisten personen der har den brede viden, og som så tilegner sig viden og evnen til at håndtere et af områderne meget specifikt. Det kunne f.eks. være generalisten som engagerer sig ekstra meget i content marketing, og får en mere dybdegående ekspertise inden for det område.

Det vil ikke være alle specialister og generalister der vil kunne blive henholdsvis specialist-generalister og generalist-specialister, men dem der kan står med gode kort på hånden. Og de er helt sikkert fremtiden, fordi vi ligeså godt kan acceptere at man skal kunne udvikle sig i mange retninger, og også har viljen til at gøre det.

Hvad er bedst?

I en undersøgelse spurgte Inbound.org deres brugere, der er online markedsførings fagpersoner, hvad man skal satse på at være: Specialist eller generalist?

generalist eller specialist

Kilde: Inbound.org

Som du kan se herover var svarerne næsten halvt af hver, hvilket giver god mening, da det kommer helt an på situationen.

Hvem skal du hyre til hvilke opgaver?

Hvem er de bedste at hive ind når du skal have hjælp til den online markedsføring? Det afhænger meget af størrelsen på din virksomhed, og om du skal ansætte eller har brug for eksterne konsulenter.

Som ansat i din virksomhed?

I større virksomheder vil du som regel have brug for både generalister og specialister, Hvis I selv vil stå for den online markedsføring. Nogle få generalister der har viden og overblik til se det store billede, og mange specialister der har den dybdegående viden der skal til i de enkelte områder i virksomheden.

I mindre virksomheder kommer det meget an på hvad man beskæftiger sig med. Drejer det sig f.eks. om online markedsføring helt overordnet, betyder det at der skal afdækkes mange områder af få personer, hvorfor generalister selvfølgelig er oplagte. Men hvis det er et mere afgrænset område, bør man vælge specialisten.

Som eksterne konsulenter

Skal man bruge en stor overordnet strategi til online markedsføring, er det åbenlyse valg generalisten. Her har du brug for en/nogle der har viden som dækker flere områder, og kan sammensætte en plan der binder dem sammen.

Har du en mindre overordnet og mere specifik opgave inden for online markedsføring hvor der skal bruges en ekstern konsulent, er det derimod specialisten du skal lede efter.

Selvfølgelig gør det sig også gældende at det altid vil være mest attraktivt at få fat på specialist-generalist og generalist-specialist hybriderne, men de er langt mere sjældne og eftertragtede.

Hvad er du?

Og er du en specialist eller generalist? Måske er du mere en af hybriderne specialist-generalist eller generalist-specialist?