Googles nye algoritme opdatering

Hvad betyder Googles nye algoritme opdatering for dig?

Lasse Baungaard Optimering & SEO Leave a Comment

Læsetid ca.: 6 minutter

D. 12 marts 2018 bekræftede Google at de endnu engang har været ude og lave en stor opdatering af deres algoritme, som har betydning for hvordan din hjemmeside bliver rangeret i søgeresultaterne. Denne opdatering er en af de største nogensinde, og mange har allerede kunne se ændringer i deres trafik – både positivt og negativt. Derfor har vi kigget på præcis hvad den nye algoritme opdatering består af, og hvad den betyder for din hjemmeside.

Hvad siger Google selv om algoritme opdateringen

Om denne opdatering af deres algoritme, siger Google selv:

Det de siger her er at der hver dag foretages ændringer, der har til formål at forbedre søgeresultater, og at denne specifikke opdatering er en “bred kerne-algoritme opdatering”.

Når Google siger ”bred kerne-algoritme opdatering”, lyder det måske ikke af så meget, men rent faktisk betyder det, at der er nogle helt grundlæggende ting de har skruet på, i forhold til hvordan hjemmesider rangeres i søgeresultaterne.

Så det er altså en opdatering, der vil have store konsekvenser, og ikke blot en af de små daglige justeringer. Dette understreges af at Google kun sjældent officielt bekræfter disse algoritme opdateringer. Og faktisk har flere SEO-eksperter været ude og melde, at dette er en af de største opdateringer de nogensinde har set.

Dette har også tydeligt kunne ses i ændringer på rangering i søgeresultater. Her en grafik fra RankRanger der meget godt viser, hvor store udsving der har været:

ændringer i Google rangeringer

Hvad indeholder denne algoritme opdatering så?

Den første Twitter besked fra Google, blev efterfulgt af en anden der forklarede, meget vagt, hvad denne opdatering gør:

Nemlig hjemmesider der tidligere er blevet ”under-belønnet” vil få en fordel fremover.

Det er jo meget lidt konkret, for hvordan er de blevet ”under-belønnet”?

Det blev lidt mere tydeligt med endnu et Tweet:

Her siger de, at det hjemmesider der er faldet i søgeresultaterne kan gøre er at lave godt indhold. Det indikerer at de sider der i denne omgang er blevet belønnet, har været hjemmesider der indeholder godt indhold, men ikke er blevet belønnet for det.

Dette er en fortsættelse af den linje Google har kørt i en længere periode, der handler om at godt indhold er relevant for brugerne. Derfor skal det vises før indhold der ikke har et ligeså højt niveau.

Så tendensen med at godt indhold og brugervenlighed hjælper din SEO, ser ud til at fortsætte, og i stigende grad bliver vigtigt.

Hvordan kan man se om en hjemmeside er blevet påvirket?

Hvis din hjemmeside er blevet påvirket af denne kerne-algoritme opdatering, vil effekten allerede være synlig kort efter den blev rullet ud.

Man kan nemlig tydeligt se i Google Analytics og Google Search Console, hvordan den organiske trafik (den trafik der kommer fra søgemaskiner) har udviklet sig.

Der har været meget blandede meldinger. Nogle har mistet størstedelen af deres trafik, mens andre er gået voldsomt frem.

Eksempel på ændringer efter den nye algoritme

Her har vi taget et eksempel fra en af de hjemmesider vi administrerer:

Google Search Console - gennemsnitlig position

Dette er en side hvor der arbejdes meget på at skabe kvalitetsindhold. Og man ser også en tydelig positiv ændring i den gennemsnitlige position hjemmesiden får i Googles søgeresultater. I samme periode har denne side haft en stigning på over 30% i trafikken de efterfølgende uger. Så i dette tilfælde holder Googles melding om at belønne kvalitetsindhold, altså stik.

Vi ser samme tendens på flere andre sider vi arbejder med, men de største forbedringer er kommet der hvor der arbejdes seriøst med højkvalitetsindhold.

Vindere og tabere af Googles nye algoritme opdatering

Men der har også været nogle overordnede tendenser allerede. Det digitale marketing bureau RocketMill har f.eks. lavet en analyse i Storbritannien, der viser nogle tydelige resultater.

Her bemærker de blandt andet at tabloid medier der fokuserer på hurtige historier og clickbait har tabt. F.eks. de britiske aviser The Mirror og The Sun der faldt henholdsvis 27% og 21% i deres organiske synlighed i søgeresultaterne.

Derimod vandt nogle af de mere lødige og teknologiorienterede medier som f.eks. Digital Trend og The Verge, der begge steg 54% i deres organiske synlighed i søgeresultaterne.

Og selvom der blev analyseret på stor Storbritannien, var også de store amerikanske medier Washington Post og New York Times blandt vinderne her. Begge så en stigning på 34% i de britiske søgninger. Hvilket også kan ses som endnu en bekræftelse af at det handler om godt indhold, da det er noget de to medier traditionelt forbindes med.

Hvorfor er min side blevet straffet, selv om den har godt indhold?

Der kan være flere forklaringer på at du har mistet synlighed efter denne algoritme opdatering, f.eks.:

  • Selvom du selv synes at der leveres godt indhold på din hjemmeside, er det ikke sikkert at brugerne og Google er enige. Det er selvfølgelig surt.
  • Måske har dem af dine konkurrenter der har vundet bare bedre indhold.
  • Dit indhold er godt, men ikke særlig brugervenligt.
  • Opdateringen har påvirket din branche eller område uhensigtsmæssigt.

Google er ikke ufejlbarlige, langt fra, og derfor kan der være tale om at du bliver uretfærdigt straffet. Det kan du selvfølgelig ikke gøre så meget ved, bortset fra at analysere på om der er noget af dem der har vundet gør, som du også kan gøre. Og måske vil det blive fikset senere.

Hvad gør du hvis du har mistet trafik efter Googles nye algoritme opdatering

Når Google selv siger at det eneste du kan gøre hvis du har tabt på denne opdatering, er at producere bedre indhold, er det selvfølgelig det oplagte sted at starte.

Det er også altid en god idé at lave en SEO-revision, så du generelt kan finde steder hvor du kan optimere på din hjemmeside.

Kig på dem af dine konkurrenter der er rykket højere op, og se hvad de gør anderledes end dig. Det er ofte en god og lavpraktisk metode til at identificere områder hvor du kan forbedre dig.

Ikke alle er enige i korrektheden af Googles udmeldinger om opdateringen

Det er dog ikke alle der er enige i at det er det gode indhold som er blevet belønnet, og at det kun er sider der tidligere ikke har fået den rangering de burde.

Adskillige steder hører man SEO-professionelle, der ikke kan se at det skulle være tilfældet, og derfor føler sig uretfærdigt behandlet. Et eksempel på det er en forumtråd på webmasterworld.com, hvor størstedelen af brugerne har set et fald i trafikken på deres side.

Derfor kan vi kun tage udgangspunkt i de sider vi administrerer, hvor det umiddelbart lader til at der er en sammenhæng mellem Googles udmelding og den data vi kan se. Både i forhold til den organiske trafik, og placeringer i søgeresultaterne. Derfor lader det for os til, at Googles udmeldinger i forhold hvad opdateringen af algoritmen betyder, er korrekte.

Er der noget vi kan hjælpe dig med?

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.

Grafik: Freepik