Hvordan man laver en SEO-revision af sin hjemmeside 10 min.
Søgemaskineoptimering eller SEO, er alle de faktorer der gør at du bliver fundet på søgemaskinerne. For at sørge for det fungerer så optimalt som muligt, skal man have en SEO strategi og for at sørge for den virker skal man ind imellem lave en SEO-revision. En SEO-revision bør man foretage med jævne mellemrum. Gerne en gang i kvartalet, og som minimum to gange om året.
Hvad er SEO-revision?
En SEO-revision er når du gennemgår din sides synlighed, indeksering hos søgemaskinerne (typisk kun Google, for de fleste).
Du får indsigt i hvordan din side klarer sig i de organiske søgninger, og de styrker og svagheder der er i din strategi p.t. F.eks. i forhold til hvordan du klarer dig på de udvalgte søgeord du gerne vil findes på, og hvem der linker til dig.
Det kan også inkludere analyser og sammenligninger med dine nærmeste konkurrenter.
Du skal kigge på din On-page SEO. Det konkrette indhold på din side, og koden. Har du udvalgt de rigtige søgeord til de rigtige sider? Har du husket alt-tags, titler, overskrifter og meta beskrivelser der spiller sammen med søgeordene? Der kan også være indhold der er forældet og bør opdateres, så det passer bedre til brugernes søgninger.
Du skal også se på faktorer uden for din hjemmeside der påvirker din SEO, og analysere den data du har indsamlet i løbet af persioden
Det bør ende ud med lister over styrker og svagheder. Hvordan kan du viderebygge på dine styrker? Samt konkrete strategiske løsninger til hvordan du kan blive bedre. Derudover bør du evaluere de målsætninger du altid bør sætte på en strategi.
On-page SEO
On-page SEO er al den søgemaskineoptimering der laves på din hjemmeside. Det er her hoveddelen af arbejdet ligger, og det er fundamentet for at du kan blive fundet. Men hvad inkluderer det?
Disse områder er nogle du som minimum bør inkludere i din on-page SEO-revision:
-
Søgeord:
Husker du at optimere hver enkelt side til et søgeord eller en sætning? Sørg for ikke at blive ved med at fokusere på det samme søgeord på flere sider, da du så vil ligge og konkurrere med dig selv. Brug gerne long tail søgeord, og tænk i hvilke søgetermer/søgesætninger din målgruppe bruger. Undersøg også om der er nye ord eller begreber inden for din branche, der er begyndt at trende siden den sidste SEO-revision. -
Sidetitler:
Er alle dine sidetitler unikke? Og indeholder de hver især det søgeord/søgeterm de skal? -
URL’er:
Er dine URL’er søgeoptimerede? Indeholder de hver især det søgeord/søgeterm de skal? -
Metabeskrivelser:
Indeholder alle dine sider/undersider en metabeskrivelse? Og er de optimeret til søgeord? Husk også at Google har udvidet antallet af karakterer du kan bruge i dine metabeskrivelser, så du nu har ca. 320 tegn til rådighed. Det betyder du bedre kan beskrive indholdet, og få brugerne til at klikke sig ind fra søgeresultatet. -
Overskrifter/underoverskrifter:
Husk at bruge både overskrifter og underoverskrifter der er søgeordsoptimerede. Brug H1 til hver sides overskrift, og brug aldrig mere end en H1 per side. Brug derefter H2, H3 osv. til at inddele dit indhold og husk at holde hierarkiet i dem. -
Afsnit- og sætningslængde:
Husk ikke at lave for lange afsnit og sætninger. Det gør din tekst mindre bruger- og læsevenlig, hvilket spiller en i stigende grad større rolle i forhold til SEO. -
Nyt indhold:
Har du en god frekvens af nyt og opdateret indhold? Content is king (indholdet er kongen) er for mange et mantra, og det med god grund. Nyt indhold giver nye indekseringer hos Google, og giver dig mulighed for at optimere på flere forskellige søgeord. Opdateret indhold giver også søgemaskinerne et signal om at der kan være ny relevant information, selv på ældre indhold. -
Indholdslængde:
Har du sider der kun har et par hundrede ords tekst, vil det blive markant sværere at komme til tops i Google søgninger. Som minimum anbefales det at dit indhold er på 300 ord og derover. Generelt vil vi sige at fra 700 ord og op er en god længde i mange tilfælde. Men hav meget gerne sider der kommer over 1.000 ord. Indholdslængde sender et signal til Google om at du tager emnet seriøst, og sandsynligheden for at indholdet er relevant er højere, end hvis der kun var et par sætninger. På den anden sider skal du dog heller ikke bare skrive så meget som muligt. Det du skriver skal være relevant. Ellers forsvinder brugerne hurtigt væk igen, og det vil sende din side længere ned i søgeresultaterne. -
Interne links:
Husker du at linke til dine undersider? Når der er tekst eller emner på hver enkelt side der er relateret til en anden underside, bør du linke til dem. For det første hjælper det dine brugere til at få mere viden og blive på din side, for det andet sender det et signal til søgemaskinerne om at siderne indeholder relateret relevant indhold. -
Alt tags:
Husker du at bruge alt tags på dine billeder? Alt tags hjælper søgemaskinerne til at forstå hvad der er på dine billeder. Inkluderer du også søgeord på dine billeder fortæller det også Google at billedet er relateret til teksten. Det er et område der kan være nemt at glemme, men vigtigt at gøre. -
Eksterne links:
Det er godt at linke til andre hjemmesider når det er relevant. Det kan indikerer at man der kan få yderligere eller relateret viden. Dog skal du være opmærksom på hvem du linker til. Er det en side der har høj autoritet og troværdighed, er der ingen problemer. Men er det derimod en side der ikke har en høj troværdighed, skal du altid huske at give linket et ”nofollow” tag, så du ikke risikerer at blive straffet for linket af Google. -
Broken links:
Somme tider ændres adresser/URL’s som du linker til. Hvis du så efterfølgende ikke ændrer disse links, vil de blive betragtet som såkaldte ”broken links”, og det kan trække ned. -
Sidehastighed:
Hvor hurtigt loades din side? Det er tit et dilemma for mange at finde balancen mellem en lækker og tung hjemmeside. For tager det for lang til at indlæse din side, vil du blive straffet af både brugerne og søgemaskiner. -
Ændringer i Googles algoritmer:
Tjek også gerne op på om der har været større opdateringer i Googles algoritmer. Her kan sagtens være elementer der gør at du skal optimere elementer på din hjemmeside, så de passer bedre til de nye algoritmer.
Off-page SEO
Søgemaskineoptimering foregår ikke kun på din egen hjemmeside, derfor skal du også kigge på udefrakommende faktorer der kan få dig til at komme højere op i søgningerne. Der drejer sig f.eks. om:
-
Indgående links:
Det har en stor betydning for din søgemaskineoptimering, at der linkes til din hjemmeside. Specielt hvis det er fra sider med høj autoritet. Her ses det som et kvalitetsstempel hvis de linker til dig. Og det giver selvfølgelig ikke meget, hvis de links du får er ”nofollow”. Se på hvor mange der linker til dig. Er tallet højere i forhold til sidste SEO-revision? Og hvordan er kvaliteten af disse links? -
Negative links:
Det kan skade din søgemaskineoptimering at der er såkaldt negative links til din hjemmeside. Det er links af lav kvalitet og autoritet. Links fra sider med skadende eller spammende indhold, er ikke nogle du bør samle på. Opdager du negative links til din side, bør første skridt være at forsøge at kontakte kilden til de pågældende links, og få dem til at fjerne dem. Kan det ikke lade sig gøre, kan du bruge Googles “disavow” værktøj. -
Konkurrent analyse:
Undersøg dine konkurrenter, specielt dem der rangerer højere end dig, på de søgeord du gerne vil findes på. Det handler ikke om at kopiere det de gør, men se på hvordan de gør det bedre end dig, så du kan lære af det. Får de højkvalitets links fra andre, som også kunne linke til dig? -
Lokal SEO:
Er din Google My Business side optimeret, og giver den de resultater i den lokale søgninger som du gerne vil have? Ofte er de lokale søgninger meget nemmere at komme til at rangere højt på, og specielt for dem der er meget afhængige af de lokale kunder, bør det have høj prioritet. -
Sociale medier:
Selvom de sociale medier måske ikke direkte påvirker din SEO, er det bestemt noget der kan være med til at hjælpe din trafik på vej. Så se på hvordan du klarer det, og overvej hvordan din synlighed, rækkevidde og interaktionsgrad kan blive bedre på de sociale medier.
Analyse af data
For at se hvordan din SEO strategi virker, skal du selvfølgelig se på og analysere al den data du forhåbentlig har indsamlet. Som minimum bør du bruge Google Analytics og Search Console.
Her drejer det sig om at holde dataen op mod dine mål. Hvor klarer du dig godt? Og hvor klarer du dig skidt?
Er der en tendens i hvilke sider der er mest besøgt? Og kan du bruge de tendenser til at optimere endnu mere? Og omvendt med de sider der ikke klarer sig så godt. Hvad kan du gøre for at få dem til at rangere højere?
Se på hvordan dine søgeord klarer sig. I Search Console kan du bl.a. se hvilke søgeord og sætninger du bliver fundet på. Sommetider er man synlig på søgetermer man ikke regnede med, og hvor der derfor er god mulighed for at optimere yderligere.
Samtidig kan du se hvor mange gange dine sider vises i Google søgninger, og holde det op imod hvor mange der klikker sig ind på din side. Har du sider der bliver eksponeret rigtig meget, men har en lav CTR (klik-per-visning), er det tydeligvis noget der virker, men bør optimeres. I mange tilfælde vil det her give god mening at gå ind og redigere metabeskrivelsen, og skrive en tekst der bedre ligger op til at brugerne klikker på linket.
Når du har indsamlet den data du finder relevant, har du et grundlag for at sammenligne styrker, svagheder, udfordringer og muligheder. Det vil give dig et godt udgangspunkt til en ny og revideret SEO strategi.
Har du ikke allerede nogle redskaber du bruger fast som en hjælp til søgemaskineoptimeringen, kunne du jo starte med at se på de bedste gratis SEO værktøjer.
Målsætning
Når du har en SEO strategi, har du også nogle konkrette mål. Det bør du i hvert fald have. Disse mål skal du selvfølgelig holde op imod de reelle resultater. Og prøv også med den viden SEO-revisionen giver dig, at se på grundende til at målsætning enten er nået, eller ikke er nået, samt hvordan det bør påvirke din strategi.
Evaluering + ny og opdateret SEO strategi
Alle disse elementer giver et resultat du kan evaluere på. Om du har nået dine målsætninger eller ej, vil der altid være ting der giver anledning til en ny og opdateret SEO strategi.
Husk også at lave nye målsætninger. Vær realistisk men ambitiøs.
Grafik: Freepik