Hvad er noindex?

Hvad er noindex? Og hvornår skal man bruge det? 3 min.

16/08/2018
01/12/2020

Normalt vil man gerne have så mange af sine undersider på en hjemmeside som muligt indekseret af Google, men sommetider er det faktisk en fordel at fravælge nogle. Det kan man gøre via noindex. Men hvad er noindex? Og hvornår bør man bruge noindex? Det kigger vi på her.

Hvad er noindex?

Noindex er et kodestykke (et tag) der fortæller Googles søgemaskine at du ikke vil have indekseret en bestemt side på din hjemmeside. Siden vil dog stadig blive set af søgemaskinerne, men ikke vist i søgningerne.

Når du bruger noindex vil du altså ikke få nogen form for organisk trafik til de sider du bruger det på.

Samtidig vil en noindex side blive crawlet (fundet og set af søgerobotterne), væsentlig mere sjældent end almindelige sider.

Hvornår skal man bruge noindex?

Brug kun noindex når det drejer sig om en side du ikke vil have vist i søgeresultaterne.

Det kan der være flere grunde til. F.eks. kan sider der ikke bør indekseres være:

  • Sider der ikke har ligeså høj kvalitet som resten af dit indhold, og som du derfor ikke vil have fremhævet i søgninger.

  • Login-sider – både administrations- og brugerlogin-sider.

  • Interne søgeresultater, hvor der vises søgninger fra din egen sides søgefunktion.

  • Takke-/bekræftelsessider – sider hvor dine brugere har tilmeldt sig, købt noget eller lignende og efterfølgende føres til en side der bekræfter dette.

  • Kategorisider – hvis du har kategorisider der ikke er optimeret til eller bidrager til brugeroplevelsen, bør de ikke indekseres (være dog opmærksom på at gode kategorisider kan hjælpe din SEO).

Hvordan bruger man noindex?

Den kodestump du skal bruge på sider du vil have noindex på er:

<META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, FOLLOW”>

Her fortæller du Google at siden ikke skal indekseres, men at de stadig skal følge links på siden.

Du kan også bruge denne kodestump:

<META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, NOFOLLOW”>

Her fortæller du Google at siden ikke skal indekseres, og at links på siden heller ikke skal følges.

I begge tilfælde skal du placere koden i sidens <HEAD> sektion.

Hvad er forskellen på noindex og nofollow?

Sommetider er der noget forvirring og sammenblanding af betydningen af henholdsvis noindex og nofollow. Det er der selvfølgelig ikke her hos vores brugere, da vi jo ved at I er blandt de klogeste og dygtigste 😉

Men lad os bare tage den alligevel:

  • Noindex fortæller søgemaskinerne at de ikke skal indeksere en side

  • Nofollow fortæller søgemaskinerne at de skal følge links på en side

Vil du lære mere om hvad nofollow er og hvordan det kan bruges, har vi skrevet om det her: Hvad er nofollow og dofollow links?

Bonus: Noindex i Yoast SEO

Har du en WordPress hjemmeside, bruger du garanteret allerede Yoast SEO plugin’et (og hvis du ikke gør, burde du), og så er det ekstra nemt at indstille hver enkelt underside, blogindlæg o.l. til at være noindex.

Du skal gå ind på den side der skal være noindex, og finde Yoast. Her vælger du avanceret (tandhjulsikonet).

yoast noindex

Under punktet “Tillad søgemaskiner at vise denne/dette Indlæg i søgeresultaterne?” skal du vælge “Nej”

yoast noindex 2

Konklusion

Jeg håber du nu har fået et indblik i hvad noindex er og hvornår det giver mening at bruge det. Dog skal der også lyde en advarsel: Hvis du bruger noindex på sider hvor det ikke giver mening, risikerer du at miste en masse trafik og muligt salg. Vær derfor helt sikker på at det er det rigtige at gøre, eller spørg en ekspert til råds.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os for råd og vejledning

Grafik: Freepik

Om skribenten

Lasse Baungaard

Facebook Twitter

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Image
Lasse Baungaard
Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.
    Få de nyeste indlæg sendt til din indbakke, ingen reklamer eller spam
    Google My business logoGoogle My business ratingx

    Kunderne siger:

    • "Kompetent vejledning og rådgivning i forbindelse med SEO"
    • "Bliver designet med stor præcision og et utrolig lækkert slutresultat"
    • "En professionel, moderne og brugervenlig hjemmeside, som har øget besøgstallet"
    • "Løsningsorienteret og effektive med en professionel tilgang"
    • "Aftaler bliver holdt og prisen er gennemsigtig"