Længere meta beskrivelse

Længere meta beskrivelse i Google søgninger

Lasse Baungaard Guides, Optimering & SEO Leave a Comment

Læsetid ca.: 2 minutter

Google bekræftede 1. December 2017 at længden på meta beskrivelser er blevet forøget. Dvs. at den tekst der beskriver hvert link i en søgning, er blevet længere. Det betyder at du nu kan bruge mere tekst til at beskrive dine sider, blogindlæg, services, produkter o.l.

Hvor lang må en meta beskrivelse være?

En meta beskrivelse må nu bestå af 320 tegn, hvor grænsen tidligere var 160 tegn.

Eller det vil sige der har aldrig været en decideret grænse, men mere præcist et antal pixels, der i gennemsnit ca. svarede til 160 tegn – og altså nu 320 tegn.

Længere meta beskrivelse

Som du kan se her kunne man via værktøjet ParkRanger tydeligt se da ændringen trådte i kraft.

Hvad betyder en længere meta beskrivelse?

Du har nu muligheden for at bruge dobbelt så mange tegn til at beskrive dit indhold, og få brugerne ind på din hjemmeside. Det bør du udnytte når du fremover laver nyt indhold.

Brug den ekstra plads til at lave beskrivelser der bedre opsummerer indholdet. Og tænk i søgetermer der er relateret til dit søgeord, og som kan signalere til Google og brugerne, at dit indhold er relevant.

Skal man så ændre eksisterende siders meta beskrivelse?

Ikke nødvendigvis. Faktisk anbefaler Google selv at du ikke gør det, fordi det er en dynamisk proces.

Dog mener vi at det kan være en god anledning til at analysere sin data og revidere sin SEO-strategi (som man bør gøre jævnligt). Hvis du bruger Google Search Console, kan du f.eks. gå ind og se på om der er nogle af dine sider der får høj eksponering i søgninger, men en lav CTR (klik-per-visning). Her kunne en ny, længere og bedre beskrivende metabeskrivelse være løsningen, der giver flere organiske kliks.

Hvorfor viser Google ikke altid min meta beskrivelse?

Du kan dog også være ude for at Google ikke nødvendigvis viser den metabeskrivelse du har lavet i søgningerne for den pågældende side. Det skyldes ofte at Googles søgerobotter vurderer at der er tekst i dit indhold, der bedre svarer på brugerens søgning, end den metabeskrivelse du har lavet. Og her gælder det også at denne tekst nu kan være op til 320 tegn.