SEO strategi

Hvor ofte skal man revidere og opdatere sin SEO strategi?Læsetid: ca. 3 min.

Lasse Baungaard Optimering & SEO Skriv en kommentar

Din SEO strategi bør revideres og opdateres med jævne mellemrum. Hvor ofte afhænger meget meget af dine mål, størrelse og viden. Men sidder du med en strategi der aldrig bliver opdateret, eller kun gøres en gang om året, misser du potentielt rigtig meget trafik. En halvårlig SEO-revision eller oftere, vil for de fleste være en god idé.

Derfor er det en god idé at få lavet en rutine, hvor du fast reviderer og opdaterer din SEO strategi. Om det så er en gang hvert halve år eller en gang i kvartalet, så gør det til en fast del af jeres rutiner.

Og husk! ikke alle SEO-revisioner behøver være lige udførlige, men en komplet gennemgang og opdatering af strategien hvert halve år, bør være minimum.

Hvad gør andre?

I 2016 lavede FIPP og Statista en undersøgelse, der viste at næsten halvdelen af digitale markedsføringsprofessionelle laver en SEO-revision hvert halve år, mens 29% gør det hver måned.

Hvor ofte skal man revidere og opdatere sin SEO strategi

Dette billeder passer også på hvad vi anbefaler, og selv gør.

Hvorfor skal man jævnligt revidere sin SEO strategi?

Kort sagt: Hvis ikke du evaluerer og reviderer din SEO strategi, har du ingen chance for at forbedre din synlighed i søgemaskinerne.

Derudover giver det dig en indsigt i hvordan brugerne interagerer med din side, og du kan se om der behov for at optimere brugervenligheden, som faktisk spiller en stor rolle i din SEO.

Du kan se hvor hvordan eksponeringen af din side i Google hænger sammen med antallet af besøg, hvilket signalerer hvor du kan optimere.

Hvad er SEO-revision?

En SEO-revision er når du gennemgår din sides synlighed og indeksering hos søgemaskinerne (typisk kun Google, for de fleste).

Du får indsigt i hvordan din side klarer sig i de organiske søgninger, og de styrker og svagheder der er i din strategi p.t. F.eks. i forhold til hvordan du klarer dig på de udvalgte søgeord du gerne vil findes på, og hvem der linker til dig.

Det kan også inkludere analyser og sammenligninger med dine nærmeste konkurrenter.

Du skal kigge på din On page SEO. Det konkrette indhold på din side, og koden. Har du udvalgt de rigtige søgeord til de rigtige sider? Har du husket alt-tags, titler, overskrifter og meta beskrivelser der spiller sammen med søgeordene? Der kan også være indhold der er forældet og bør opdateres, så det passer bedre til brugernes søgninger.

Du bør ende ud med lister over styrker og svagheder. Hvordan kan viderebygge på dine styrker? Samt konkrette strategiske løsninger til hvordan du kan blive bedre. Derudover bør du evaluere de målsætninger man altid bør sætte på en strategi.

Husk at en god SEO strategi gør det nemmere for din målgruppe at finde dine services.

Se også: Hvordan man laver en SEO-revision af sin hjemmeside

Grafik: Freepik

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til connecte og kontakte Lasse på LinkedIn.