google my business

Derfor skal du bruge Google My BusinessLæsetid: ca. 4 min.

Lasse Baungaard Iværksætter, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Hvis du ikke allerede har registreret din virksomhed på Google My Business er det noget du skal gøre lige nu. I hvert fald efter du har læst dette blogindlæg færdig. Det er der mange grunde til, men først og fremmest er det noget du skal gøre hvis du vil findes på Google, og gøre det så nemt som muligt for dine kunder/brugere at finde oplysninger omkring dig. Og så er det gratis at bruge, så der er ingen undskyldninger for ikke at komme i gang. Specielt hvis du er afhængig af de lokale kunder.

Hvad er Google My Business?

Google beskriver selv Google My Business som:

Google My Business er et gratis og brugervenligt værktøj, som gør det lettere for virksomheder og organisationer at administrere deres onlineprofil overalt på Google, herunder Google Søgning og Maps. Ved at bekræfte og redigere dine virksomhedsoplysninger kan du ikke bare gøre det nemt for kunderne at finde din virksomhed, men også få mulighed for at fortælle din virksomheds historie.

Det gør at kunder kan se de helt basale ting som adresse, billeder, åbningstider, telefonnummer, hjemmesideadresse o.l. Det kan give dig en bedre synlighed i søgeresultaterne. Og det er godt fordi visuel kommunikation er den mest effektive form for kommunikation.

google my business virksomhedsvisning

Eksempel på visning af virksomhed i en Google søgning

Men de største fordele opnår du i forhold til søgninger i Google. Helt konkret:

  • Normale Google søgninger
  • Lokale Google søgninger
  • Google Maps
  • Google+

Lokale søgninger

En stor del af alle søgninger i Google er lokale (Mange hævder op mod 46%, hvilket dog virker lidt højt) og specielt hvis du er afhængig af lokale kunder, kan det være en game changer at rangere blandt de første. Derfor bør din søgemaskineoptimering (SEO) også inkludere Google My Business.

Specielt den lokale ”3-pack” visning på Google, der viser 3 lokale virksomheder på et kort og en liste med informationer og kommer som det første efter annoncerne, er vigtig. Og her kommer du ikke med før Google My Business er sat op.

google lokal søgning

Eksempel på Google lokal søgning

Om din søgning er lokal afgøres af de ord du søger på. Søger du f.eks. på ”rengøring slagelse”, ved Google at det skal være en lokal søgning, fordi du har medtaget et by-navn. Så når du bruger den type geografiske betegnelser, sker det automatisk. Men også hvis du bruger et ord som Google tror vil være relevant, bliver søgeresultater også vist lokalt. Det kunne f.eks. være hvis du søger efter ”god restaurant”. Her ved Google at det er sandsynligt at lokale restauranter vil være relevant for dig.

Anmeldelser

Når du er oprettet på Google My Business betyder det også at brugere/kunder kan anmelde dig direkte via Google. Det giver den fordel at mulige kunder kan se hvad andre synes om din virksomhed, og kan få dig til at virke mere troværdig. Det kræver selvfølgelig også at du har tilfredse kunder, hvis effekten skal være positiv.

Mobilsøgninger

Det er et faktum at flere og flere søgninger sker vi vores smartphones.

Udivklingen af mobilbrug på internettet. Klik for at se udviklingen i fuld størrelse.

Derfor giver det dig en markant fordel hvis du dukker op i de lokale mobilsøgninger. Hvis du har udfyldt dine informationer korrekt, vil brugerne nemlig have mulighed for at ringe dig op, direkte fra Google søgningen.

mobilsøgning

Eksempel på mobilsøgning

Hvordan tilmelder jeg min virksomhed Google My Business?

Det er meget nemt, du klikker dig ind på https://www.google.com/intl/da_DK/business/ og klikker i højre hjørne, hvor der står ”START NU”.

Det skal du huske

Husk endelig at udfylde alle de informationer du kan, specielt:

  • Brug nøgleord der beskriver din virksomhed
  • Husk at inkludere billeder
  • Hvis du har videoer, så brug dem (og har du ikke er den en god idé at få lavet nogle)
  • Du bør også opfodre dine tilfredse kunder til at anmelde dig. Det er virkelig noget der får dig og dine services og produkter til at stå ud fra mængden.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med Google My Business, lokal søgemaskineoptimering eller anden form for SEO er du meget velkommen til at kontakte os.

Grafik: Freepik

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til connecte og kontakte Lasse på LinkedIn.