nr 1 på google - 800x800

Sådan bliver du nr. 1 på Google og andre SEO myter i 2017Læsetid: ca. 4 min.

Lasse Baungaard Online marketing, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Søgemaskineoptimering (SEO) er det indsatsområde der gør at du kan blive fundet via søgninger på internettet. Vi vil alle sammen gerne være nr. 1 på Google, eller i det mindste dukke op på den første side i søgninger. Og statistisk set går over 90% af trafikken til sider der ligger på den første side. Derfor er der også stor konkurrence på at rangere højt, og det at algoritmerne hele tiden ændrer sig, gør også at man ikke kan være sikker på at ens side bare forbliver højt rangeret.

Og på et sådant konkurrencepræget og konstant forandrende område, opstår der mange myter og andre forkerte budskaber. Enten fordi det var sådan engang, eller simpelthen for at vildlede bevidst. Her ham vi samlet nogle af dem vi synes det er vigtigst at være opmærksom på.

Myte 1

Sådan bliver du nr. 1 på Google

Du har sikkert set artikler, blogs og marketing bureauer annoncere at de kan sørge for at du bliver nr. 1 på Google i en søgning. Lover nogen dig dette, er de fulde af løgn. Og det behøver du ikke bare tage vores ord for, men dem der ved det allerbedst, nemlig Google selv, siger at ingen kan garantere at du bliver nr. På Google. Og hvis der er nogen der ved det, så er det dem.

Brug derfor kun nogen der gør hvad de kan for at søgemaskineoptimere din side, så den kan komme så højt op som muligt i søgningerne, ved at bruge de optimeringsmuligheder der, i stedet for at bruge nogen der lover noget ingen vil kunne overholde – f.eks. at blive nr. 1 på Google.

Myte 2

Keywords/søgeord betyder alt

Okay, keywords er stadig et af de vigtigste elementer i SEO. Men hvor man tidligere kunne ”snyde” søgemaskinerne ved blot at bruge et søgeord mange gange, er det ikke længere tilfældet. Google og de andre søgemaskiner er nemlig blevet klogere, og kigger mere på om søgeordet er relevant og om indholdet er af høj kvalitet i forhold til den sammenhæng du præsenterer det i. Derfor skal du tænke ligeså meget over brugervenligheden på din side, og indhold der skaber værdi for brugerne.

Myte 3

Det handler om at få så mange til at linke til dig som muligt

Det er rigtigt at en af de vigtigste parametre for søgemaskineoptimering er at få andre til at linke til dig. Men det handler ikke om ukritisk at tage mod alle sider der linker med kyshånd. For hvis en side der har et link til din hjemmesideside af Google opfattes som skadelig , ondsindet eller spammer, vil det faktisk påvirke din indeksering negativt. Så lad dig ikke trække ned af dårlige elementer. Det handler om kvalitet frem for kvantitet.

Er du bekendt med eller har en mistanke om at der er skadelige sider der linker til dig kan du afvise baklinks hos Google.

Myte 4

Det er ikke nødvendigt at søgeoptimere billeder

Det er ikke det vigtigste element, men det er vigtigere end nogensinde før. Hvis ikke Google kan læse noget ud fra dine billeder, hvordan skal de så vide hvad de er og hvilken relevans de har i forhold til indholdet? Husk derfor altid at udfylde ALT-tags, og give billede et filnavn der er beskrivende for hvad billedet er.

Samtidig er der mange der bruger Googles billedsøgning, og ville det ikke være rigtig ærgerligt at gå glip af en masse besøgende fordi du har glemt at søgeoptimere dine billeder?

Myte 5

Meta beskrivelser har en kæmpe effekt på SEO

Tidligere kiggede søgemaskinerne meget og tillagde stor vægt på meta beskrivelser. Det gør de ikke længere. Det er selvfølgelig stadig en god idé at have dine søgeord med i meta beskrivelsen, men rent søgemæssigt har det ikke den store effekt.

Det betyder dog ikke at du bare skal undlade den. For når du dukker op i et søgeresultat er det meta beskrivelsen der står under dit link, og i mange tilfælde vil resultere i et klik. Så det har altså en større tekstmæssig værdi end søgemæssig.

Har du brug for hjælp til at få søgemaskineoptimeret din hjemmeside, af nogen der er realistiske omkring processen og ikke bare lover at du bliver nr. 1 på Google, er du meget velkommen til at kontakte os.

Se også: 5 myter om online markedsføring

 

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til connecte og kontakte Lasse på LinkedIn.

Grafik: Freepik