Søgeordsoptimering

10 SEO tips til dit blogindlæg – Søgeordsoptimering

Simon R. Guides, Online marketing, Optimering & SEO Leave a Comment

Læsetid ca.: 5 minutter

At skrive et godt blog indlæg er en egenskab man tilegner sig. Det handler om at holde læserne interesserede, og her kan dit indlægs struktur hjælpe læseren. Overskrifter, underskrifter og klare tekstafsnit gør dit indhold skimmevenligt, og gør det overskueligt for læseren at forstå grundidéen med dit blog indlæg. Hvis brugeren kan forstå og lide dine tekster, er der langt større chance for at de liker, linker og deler dit indhold. Det betyder bedre placering på Google for din blog og har stor betydning for din søgeordsoptimering. Derfor er der kun en vej og det er at øve sig i at skrive de gode opslag, så du kan forbedre din placering på Google.

I dette indlæg vil vi give nogle tips til hvordan man laver et godt blog indlæg der er SEO-venligt/søgeordsoptimeret, og højner din blogs placering på google.

Grundlæggende skrivetips for et godt blogindlæg

Det vigtigste for dit blogopslag er at det er velskrevet og dækkende for dit budskab. Mange bloggere begynder bare at skrive der ud af, ud fra deres tanker. For nogen er dette den rette teknik, hvis man bare er et naturtalent til at skrive. Andre skal måske have lidt hjælp, og her er nogle af de tips vi selv bruger i vores blog.

1. Tænk før du skriver

Tænk grundigt over dit budskab i din tekst. Hvad ønsker du at fortælle dine læsere, eller hvilken debat ønsker du at skabe med et spørgsmål? Har din tekst et formål? Skal den hjælpe læseren med forståelse eller løse et problem? Hvad er det læseren skal tage med fra dit blog indlæg når de er færdige med at læse? Start med at skriv svarene på disse spørgsmål ned inden du begynder at skrive.

2. Lav en struktur for dit blogindlæg

Start dit indlæg med at skabe en klar struktur bestående af:

  • Skriv en introduktion hvor du kort præsenterer emnet du ønsker at behandle
  • Skriv hovedteksten hvor du uddyber dit budskab;
  • Skriv en konklusion der kort opridser de vigtigste idéer eller udleder nogle nye

Noter hvad du ønsker at skrive i de 3 sektioner. Du har nu en opsummering af dit blog indlæg, og nu kan du begynde skrive det uddybende og vinklende indhold.

3. Brug tekstafsnit

Alle bruger afsnit, men det er vigtigt at dine afsnit giver mening. Lad være med at starte et nyt tekstafsnit på en ny linje, bare fordi det ser godt ud. Der skal være en grund til at lave et nyt afsnit. Alle afsnit skal have en grundidé og hovedemne. Spørg dig selv hvad grundidéen bag er for hvert nyt afsnit. Hvis du ikke kan besvare det med en sætning, har du brug for flere afsnit.

4. Brug overskrifter – Søgeordsoptimering

Du skal bruge overskrifter, de er vigtige for læse- og skimmevenligheden, men i den grad også for din blogs søgeordsoptimering. Overskrifter hjælper Googles søgerobotter med at forstå indholdet af et langt indlæg. Derved kan de forbedre din placering i Googles søgeresultater. Hvis du vil hjælpe læseren yderligere med at finde rundt i dit blog indlæg, bør du bruger underoverskrifter. Det er vigtigt at du bruger dit søgeord i nogle af underoverskrifterne, dog ikke alle sammen da det sjældent hjælper på læsevenligheden.

5. Brug signalord og sætninger

Signalord hjælper læseren med at skanne teksten hurtigere og forstå grundtanken bag. Ord som “bestemt”, “derfor”, “ikke mindst”, “betyder” giver et klart signal til læseren. En anden fordel kan være at fremhæve sætninger som er vigtige for det pågældende afsnit, eller opsummerer grundidéen med afsnittet og ikke mindst blog indlægget.

6. Lad andre læse dit blogindlæg

Inden du udgiver dit blog indlæg er det altid en god ide at lade andre gennemlæse det først. Spørg om de forstår grundidéen i dit budskab. Her gennemgås stave- og slåfejl, samt omformuleringer af snørklede sætninger.

7. Optimer længden af dit blog indlæg

Sørg for at dit indlæg har en minimumslængde på 300 ord. Google kan godt lide lange tekster for at forstå indholdet, men for lange indlæg kan måske skræmme nogle brugere væk. Se om du kan ramme omkring 700 ord. Vi laver som grundregel blog indlæg der er 600-1.000 ord lange. En tommelfinger regel er at dit valgte søge ord skal udgøre 1-2% teksten. Det vil sige 3-6 gange i en tekst der indholder 300 ord for at leve op til Google søgeordsoptimering.

8. Link til tidligere indhold i bloggen

Hvis du allerede har skrevet flere blog indlæg om samme emne, skal du huske at linke til disse opslag og bruge dem som referencer i dit indhold. Dette vil gøre dit indlæg stærkere fordi du viser din autoritet inden for emnet. Derudover er din linkstruktur yderst vigtig for din søgeordsoptimering. Læseren kunne måske også være interesseret i relaterede emner. Du kan f.eks. se hvordan du kan bruge din blog som content marketing.

9. Tilføj indhold løbende og konsekvent

Når du tilføjer relevant information til dit website, vil Google opfatte din hjemmeside som levende. Hvis det ikke er en aktiv side, vil google nedprioritere crawling (“skannings”) intensiteten. Dette kan påvirke din placering på Google og søgeordsoptimering i en negativ retning.

10.  Dataindsamling – Analyser, prioriter og reager

Når du har en aktiv hjemmeside, med nyhedsindlæg eller blog indlæg m.m er det vigtigt du forstår hvad der virker og hvad der ikke virker. Google tilbyder et analyse værktøj, og det de kalder “Search Console” der førhen hed “Web master tool”. Disse redskaber kan give dig indsigt i hvordan din hjemmeside og ikke mindst blog indlæg klarer sig i det online rum.

Hvis du vil være en rigtig analyse- og optimeringshaj er der også en lang række andre platforme som tilbyder indsigt, viden og forståelse for hvordan brugeren oplever din hjemmeside og blog. Vi har samlet 6 redskaber i et indlæg, som vi bl.a. bruger til at optimere vores egen lille del af internettet.