gode webshop løsninger

6 gode webshop løsninger

Simon R. Iværksætter, Online tools Leave a Comment

Læsetid ca.: 9 minutter

Når man starter en webshop, kan en af de langt sværeste beslutninger være hvilken webshop løsning man skal vælge som platform. Der findes nemlig rigtig mange forskellige, men hvilken webshop løsning er den bedste? Det kommer lidt an på hvilke behov man har. Vi har i 3 forgående indlæg kigget på 6 gode webshop løsninger som vi i dette indlæg har samlet i et indlæg.

Webshop løsning på eget webhotel eller i skyen

En ting det er vigtigt at tage stilling til, er om man skal have shoppen på eget webhotel eller i skyen.

Fordelen ved eget webhotel, er at du som regel har flere muligheder for at tilpasse alt så det virker og ser ud, præcist som du gerne vil have det skal, hvorimod webshop løsninger der er cloudbaserede som regel har mere pre-definerede muligheder. Samtidig er du i problemer hvis den pågældende cloudservice pludselig lukker ned, så risikerer du at stå tilbage uden din webshop.

Det store fordel ved de cloudbaserede platforme er, at du som regel kan sætte dem op uden de store tekniske kompetencer, mens løsninger der ligger på dit eget webhotel, ofte kræver at man ved lidt om at lave hjemmesider eller får hjælp til at sætte det op.


Shoporama

shoporama

Shoporama er en dansk webshop løsning, af der kan bide skeer med de store globale spillere. Og det er ikke så lidt en bedrift at Shoporama hører til helt i toppen, hvis man ser på hvor mange platforme der er. Når der bliver spurgt ind til hvilken webshop løsning man skal vælge på Facebook, LinkedIn, Amino o.l. er det ikke usædvanligt at se størstedelen anbefale Shoporama. Og som de fleste ved er word-of-mouth den bedste reklame man kan få. Shoporama siger da også selv at det er den eneste form for markedsføring de bruger. Et eksempel på det er i et tweet fra Shoporama stifter Morten Vadskær her:

Shoporama er en hostet cloud webshop løsning, og nem at komme i gang med. Der er ingen gratismodel, men Shoporama koster 750 kr. om måneden + 250 kr. for betalingsmodul ved NETS. Derudover er der integrationer med mange danske økonomisystemer, hvilket måske er en af de største salgsargumenter.

Fordele:

  • Fantastisk support (jeg har sjældent set kunder rose en kundeservice så meget, som jeg ser folk gøre med Shoporama. Se også deres Facebook support gruppe).
  • SEO-delen af Shoporama spiller bare, og mange der kommer fra en anden platform, fortæller at de næsten med det samme kan se en forbedring af deres rangering på Google.
  • Integration med danske økonomisystemer.
  • Mulighed for BitCoin betaling.
  • Shoporama er blandt de hurtigste webshop løsninger.
  • SMS notifikationer til kunder.
  • Ingen bindinger.
  • Mobilvenlig.

Ulemper:

  • Kan ikke skræddersys i helt samme grad som open source løsninger.
  • Leder du efter en gratis løsning er det ikke Shoporama.
  • Begrænset udvalg af temaer – vil du ikke bruge en af dem, skal du have fat i en designer, med mindre du selv kan designe.

SEO score: Ikke oplyst i rapporten grundet primær Dansk platform som det er nu. Omtalen online taler for sig selv i deres popularitet.

PRIS
750 kr. om måneden + betalingsmodul og e-mail.


Weebly

weebly

Weebly er endnu en hostet cloud webshop løsning, og er blandt de mest populære. Helt konkret viser det sig ved at de har over 40 millioner brugere. Som med mange andre cloud webshop løsninger, har Weebly også en gratisversion. Den vil jeg dog ikke umiddelbart anbefale, da du ikke får særlig meget med, og bør i stedet som minimum starte ud med “Starter” modellen der koster $8 om måneden.

Weebly er mest kendt for at være en drag’n’drop platform, hvor du kan bygge din egen webshop uden at have nogen tekniske kompetencer.

Fordele:

  • Drag’n’drop funktion gør at du kan sætte en webshop op uden at skrive en eneste linje kode.
  • Let at lave et lækkert layout med tidsvarende standardskabeloner (hvilket ikke tidligere var tilfældet).
  • Du kan nemt skifte design ved blot et par enkelte klik.
  • Mobilvenlig.

Ulemper:

  • Begrænsede muligheder for at tilpasse sin webshop, ud over standardfunktioner.
  • Gratisversionen vil være alt for begrænset for stort set alle.
  • Ikke så hurtig som andre cloud webshop platforme til at introducere nye funktioner der bliver genrestandarder.
  • Blogfunktionen er meget begrænset, og halter meget efter andre lignende platforme.

SEO score: 72/100

PRIS
Gratis (gratisversionen er dog ikke specielt god, så start med betalingsversion der koster fra $8 og op).


BigCommerce

BigCommerce logo

BigCommerce har været forholdsvist store i flere år, men det virker dog også som om deres popularitet er stagneret en smule:

bigcommerce popularitet

BigCommerce popularitet over fem år

Dog taler det i høj grad for BigCommerce, at de har fastholdt, og endda vokset en smule i popularitet over de seneste fem år, på et marked hvor konkurrencen er eksploderet.

BigCommerce er en cloudbaseret webshop løsning, og som med de fleste andre i den kategori, betyder det at man selv kan sætte sin online butik op uden den store tekniske viden. Men som alle cloudløsninger er der selvfølgelig også den risiko at du kan miste din shop, hvis servicen en dag bare lukker ned eller ændrer sine vilkår drastisk.

Vil du ikke bruge for mange penge, tilbyder BigCommerce 7 gratis designskabeloner, men hvis der er brug for større variation skal du punge ud for en af de 80 betalte skabeloner der koster mellem $145 og $235.

Ved nogle webshop løsninger kan det være besværligt når man har mange forskellige udgaver af det samme produkt, men her har BigCommerce en god løsning.

Fordele:

  • Nemt at sætte op
  • Mulighed for betalingsmodul
  • Mulighed for at bruge PayPal
  • Ingen betalingsgebyrer for dig
  • Automatiseret mails til kunder der forlader siden uden at købe, mens de har varer i kurven
  • God blogfunktion

Ulemper:

  • Kun 7 gratis skabeloner, og betalingsskabeloner kan være ret dyre
  • Begrænsede muligheder for tilpasninger (det vil aldrig blive en unik løsning)
  • Tjener du mange penge, tager BigCommerce procenter af dit samlede salg
  • Ingen mobil app til at opdatere din webshop igennem

SEO score: 91/100

PRIS
Fra $29 om måneden og opefter


Shopify

Shopify logo

Shopify er den mest populære cloudbaserede webshop løsning og har oplevet en massiv eksplosion af popularitet de seneste par år, som du kan se her:

shopify udvikling

Shopifys popularitet over fem år

Der er flere grunde til at Shopify er blevet så populært som det er. Men overordnet set er den bare nem at have med at gøre, og vil kunne opfylde mange af de krav en helt almindelig og simpel webshop måtte have. Der er adskillige skabeloner at vælge imellem, så mange vil kunne finde et design der passer til det de gerne vil signalere. Dog er det kun 9 af dem der er gratis.

Der er også en app store i Shopify, hvor du kan tilkoble moduler der kunne være relevante for din webshop. Nogle moduler er gratis, mens andre koster penge. Som på de fleste andre cloudbaserede platforme betaler du et månedligt beløb, med flere typer af abonnementer og jo mere du betaler, jo mere får du med.

De synes tydeligvis også at der er de bedste, og har på deres hjemmeside lavet sammenligninger mellem dem, og de fleste andre på markedet. Men man kan måske sætte spørgsmålstegn ved hvor objektive de er omkring deres eget produkt.

Fordele:

  • Nemt at sætte op
  • Ekstra moduler/plugins
  • Mulighed for betalingsmodul
  • Mulighed for at bruge PayPal
  • Gode muligheder for SEO
  • Den kører hurtigere end mange af konkurrenterne
  • Mobilvenlig

Ulemper:

  • Kun 9 gratis skabeloner, og nogle betalingsskabeloner er meget dyre
  • Den billigste løsning vil for en del, mangle funktioner der skal tilkøbes
  • Mange af de ekstra moduler koster penge
  • Stort gebyr på betaling med kreditkort
  • Begrænsede muligheder for tilpasninger (det vil aldrig blive en unik løsning)
  • Content marketing – vil du gøre brug af content marketing til at skabe opmærksomhed, så tilbyder Shopify ikke de store muligheder til at støtte dette. Bl.a. er deres blog funktion, langt fra optimal

SEO score: 98/100

PRIS
Fra $29 og opefter om måneden


WooCommerce

WooCommerce logo

WooCommerce er den mest benyttede webshop løsning globalt, kører på WordPress der er den mest benyttede hjemmeside platform, og kan køre på dit eget webhotel. Du kan se udviklingen i popularitet for WooCommerce her:

WooCommerce udvikling

WooCommerce popularitet over fem år

Det at WordPress er så stort som det er, betyder også at der findes en hel masse plugins og muligheder for at tilpasse lige som man ønsker, og skabe en unik løsning. Det gør sig ligeledes gældende for WooCommerce, som efter vores mening er den bedste webhotel løsning til nemt at få en unik løsning.

Fordele:

  • Gratis webhotel løsning – ingen månedlige betalinger til WooCommerce
  • Du kan tilpasse webshoppen, så den kommer til at se ud og fungere lige præcis som du ønsker det
  • Standard temaet er gratis
  • Langt det største udvalg af temaer/skabeloner
  • Gode muligheder for SEO
  • Mulighed for betalingsmodul
  • Mulighed for at bruge PayPal
  • Mobilvenlig
  • Kører på den mest anvendte hjemmeside platform
  • Uanede muligheder for plugins
  • Du kan lave eller få lavet plugins, hvis ikke et eksisterer i forvejen
  • Du har fuld kontrol over din data

Ulemper:

  • Kræver tekniske kompetencer at sætte op
  • Er du ikke den store designer og ikke vil bruge standardtemaet, skal du købe et, hvis ikke du kan finde et gratis der fungerer for dig
  • Der er ikke lige god support på alle plugins

SEO score: 98/100

PRIS
Gratis (hvis du selv kan sætte det op)


Magento

Magento logo

Magento var i lang tid den langt mest populære webshop løsning, men har haft lidt svært ved at beholde førerpositionen i takt med at der er kommet flere andre gode platforme på markedet.

magento popularitet

Magento popularitet over fem år

Magento er en selvhostet løsning, så den ligger altså på dit eget webhotel og ikke i skyen. Det betyder også at det kræver en del teknisk viden at få sat op og kørt i gang, hvilket de fleste vil skulle have professionel assistance til. Faktisk anbefaler Magento at man ikke bruger dem hvis man er en mindre eller ny shop. Derimod kan de være en god løsning hvis man har en vis størrelse. Hvilket understøttes af at flere kendte brands bruger platformen.

Standardversionen af Magento er gratis, men vil man have deres Enterprise version starter prisen på vanvittigt høje $22,000!

Da Magento er open source, findes der mange moduler der kan tilkobles. Disse kan findes på Magento Marketplace, og en del af dem er endda gratis.

Fordele:

  • God funktionalitet i forhold til segmentering af lokation og demografi
  • Er rettet mod og optimeret til større virksomheder
  • Optimale muligheder for søgemaskineoptimering
  • Mobilvenlig
  • Mange tilgængelige plugins
  • Mulighed for betalingsmodul
  • Mulighed for at bruge PayPal

Ulemper:

  • Mange synes at platformen er langsom i forhold til de fleste af konkurrenterne
  • Svær at sætte op og få i gang
  • Enterprise versionen vil være for dyr for de fleste almindelige webshops
  • Ikke egnet til mindre virksomheder
  • Ingen eller dårlig support – du vil stå meget på egen hånd
  • Kræver som regel meget af webhotellet, hvilket ofte vil betyde at det er dyrt at hoste/købe hosting til

SEO score: 100/100

PRIS
Gratis (+ Enterprise version der koster fra $22,000 og opefter om året).

Har du brug for hjælp til at lave en webshop der passer perfekt til dine behov? Så er du meget velkommen til at kontakte os.

Er der noget vi kan hjælpe dig med?

Grafik: Freepik