visuel kommunikation

Hvorfor visuel kommunikation er det mest effektiveLæsetid: ca. 4 min.

Lasse Baungaard Design, Iværksætter, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Du er dårligere end en guldfisk til at fastholde opmærksomheden! Hvis ikke det formærmer dig alt for meget, skal jeg nok forklare hvorfor, hvis du læser videre. Men hvad har det med visuel kommunikation at gøre?

At visuel kommunikation er det mest effektive når det kommer til markedsføring, vil for mange lyde indlysende, mens det for andre måske bare er en påstand. Derfor kan du her se nogle af grundende til vi mener at det er uomtvisteligt at visuel kommunikation er den mest effektive form for kommunikation.

Vi husker visuel kommunikation bedst

Tre dage efter vi hører noget information husker vi i gennemsnit kun omkring 10%, men ser vi den samme information visuelt, husker vi 65%. Og selvom tekst også er noget vi ser, forstår vi det faktisk ikke ligeså hurtigt som vi forstår billeder. Det er en ofte brugt kliché at et billede siger mere 1000 ord, men der er også sandhed i det.

Online læser vi faktisk kun omkring 20% af teksterne, fordi vi i langt højere grad skimmer. Så er du stadig med her sætter vi pris på det.

Der findes forskellige læringsstile, og vi lærer ikke alle bedst på samme måde. Dog er det bemærkelsesværdigt at 65% er visuelle indlærere.

Bruger man derfor primært tekst, er det en god idé at benytte sig af virkemidler, der får den mest vigtige information til at stå frem, og gør det let for læseren at finde præcis det indhold der er relevant for dem.

Vi er ved at blive guldfisk

Vi nævnte det først i blogindlægget, men vi er blevet dårligere end guldfisk til at fastholde opmærksomheden. Og det på grund af den digitale udvikling.

View post on imgur.com

I 2015 offentliggjorde Microsoft forskning, der viste at vores evne til at fastholde opmærksomheden fra år 2000 til 2015 er faldet fra 12 til 8 sekunder. For guldfisk er det 9 sekunder! Det er i høj fordi vi bruger mange skærme, og konstant bliver distraheret af mange mediestrømme. Microsoft mener det skyldes vores hjernes evne til at tilpasse sig over tid, og er en bivirkning af udviklingen til det mobile internet.

Rent praktisk betyder det at du i dag har endnu kortere tid end tidligere til at få dit budskab ud – og vi er bare hurtigere til at forstå information når den er præsenteret visuelt.

Den visuelle IQ stiger – den verbale falder

Generelt har IQ’en været stigende gennem de seneste 100 år, men mest bemærkelsesværdigt er det at den mest stigende form for IQ, er den visuelle.

Det at vi i dag bruger så meget tid med næsen nede skærmen, betyder helt sikkert også at vi af nødvendighed træner vores visuelle sans, og derfor i en tidligere alder er bedre til at bruge og hurtigt overskue det visuelle.

Se på udviklingen

Bruger du selv mange af de sociale medier kommer det nok ikke som den store overraskelse, at det er dem der er mest visuelle der også har den største vækstrate i disse år. Snapchat og Instagram er blandt de medier specielt unge bruger mest tid på dagligt, og Facebook har endda introduceret et feed på deres mobilapp der udelukkende består af video. Samtidig har Facebook tidligere indikeret, at de tror at mediet i fremtiden kommer til at bestå primært af videoer.

Hvilken type visuel kommunikation er mest effektiv?

Følger man lidt med vil man have set flere digitale meningsdannere sige at i 2017 er video kongen (”video is king”). Men betyder det så at video også er den mest effektive form for visuel kommunikation? Ikke nødvendigvis. Ifølge Facebook giver fotos 180% stærkere engagement end tekstopslag, mens tallet ”kun” er 100% for videoer. Det kan der være mange grunde til. Men en stor faktor er helt sikkert at videoer tager mere af brugernes tid. Derfor er infografikker noget af det mest effektive. Her kan man kommunikere kompleks eller tidskrævende informationer, som ellers ville optage meget plads hurtigt og effektivt, udelukkende i tekstformat. Dog lader har Facebook efterfølgende har skruet på algoritmerne så videoer opprioriteres, og opnår bedre rækkevidde.

facebook video meme

Og videoerne er ikke til at komme uden om. Har du en Facebook side hvor du har postet videoer, vil du helt sikkert have oplevet at rækkevidde og interaktion lægger mange gange højere end hvad du normalt oplever for andet indhold. Samtidig finder 96% af brugere videoer hjælpsomme når de skal købe noget online. Det er et tal der er ret overbevisende.

Så det er bare at komme i gang med at bruge visuel kommunikation, eller hiv fat i os hvis du har brug for hjælp eller sparring til at lave det helt rigtige.

Se også: Hvad er gestaltlovene og hvordan bruger man dem til design?
Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Grafik: Digitypes