hvad er struktureret data

Hvad er struktureret data og hvilken betydning har det for din SEO?Læsetid: ca. 7 min.

Simon R. Online marketing, Online tools, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Googles søgemaskine arbejder hver eneste dag for at finde og kategorisere hjemmesider og deres indhold. Noget af en opgave, især fordi der er over 1,2 miliarder, og stadig stærkt stigende, hjemmesider der konstant bliver ændret og opdateret. Dog har søgemaskinerne sørget for at du kan gøre det en hel del nemmere for dem at forstå og kategorisere din hjemmeside og dens indhold korrekt. Det gør dig også i stand til at præsentere ekstra data i søgeresultaterne via en semantisk opmærkning. Det kan du gøre med struktureret data.

Hvad er Struktureret data?

Struktureret data viser ekstra informationer udover de normale metadata, så som overskrift og meta beskrivelse.

Det kan være alt fra stjerner (fra anmeldelser), til billeder eller data på en opskrift der bliver vist i søgeoversigten. Disse kalder man for rich snippets.

En anden form for struktureret data kommer i form af et uddrag, der vises øverst eller til højre i søgeresultaterne. Det kan være når det drejer som et brand, genstand eller fænomen. F.eks. som når du ser et uddrag fra Wikipedia, direkte i søgeresultatet. Disse kalder man Google Knowledge Graph.

Rich snippets og Google Knowledge Graph hører under kategorien struktureret data.

Et lille praktisk eksempel

Struktureret data er et standardiseret format til at videregive information om din hjemmeside og klassificering af sidens indhold. Hvis du eksempelvis har en hjemmeside med opskrifter, hvor der er instruktioner til at lave bagte kartofler, kunne man udfylde den strukturerede data med:

Ingredienser:

  • Bagetid: 55 min
  • Temperatur: 200 °C
  • Kalorier: 93 kcal

Dette gør at Googles søgemaskine nemt kan finde frem til de mest relevante informationer og ikke mindst præsentere dem i søgeresultaterne udover standard metadata.

Implementeringen af struktureret data

Dette standardiserede format har sit helt eget ordforråd bedre kendt som “Schema.org”. Schema.org er den mest anvendte fremgangsmåde når det kommer til SEO via struktureret data. Det skal dog siges at dette ikke er den eneste. Microformats.org bruges som oftest til anmeldelser af produkter og/eller at fastsætte en fysisk adresse.

Ligesom der er forskellige ordforråd, er der også forskellige metoder at implementere struktureret data på. Når det kommer til Schema.org er de bedste metoder enten ved at bruge microdata eller JSON-LD. Microdata markeringer indsættes dirkete i HTML-koden, hvorimod JSON-LD bruger javascript objekt, til at indsætte markeringen af struktureret data i “head” sektionen, hvilket som regel er en mere enkel og simpel måde at implementere struktureret data, på ens hjemmeside og dens undersider.

Micordata metoden blev i starten anbefalet til dig der ønskede søgemaskineoptimere. Men gennem de sidste år er Googles JSON-LD understøttelse kommet efter det, og anbefales nu som den foretrukne metode. I den forbindelse skal det siges at søgemaskinen Bing p.t. ikke understøtter JSON-LD. Dog er det sandsynligvis på vej.

Hos Digitypes anvender vi WordPress CMS. Til at opbygge struktureret data på vores indhold bruger vi et plugin der hedder “snippet”. Det gør det nemt og overskueligt at tilføje disse data på en simpel og brugervenlig måde. Hvis du gerne vil have flere findes der mange plugins der kan hjælpe dig med at få din WordPress hjemmeside til at skille sig ud i søgeresultaterne.

Hvordan hjælper struktureret data din SEO?

Google, Bing og flere af de andre søgemaskiner opfordrer webudviklere til at bruge struktureret data, og understreger at det kan give fordele at bruge struktureret data, hvis du gør det rigtigt.

Nogle af disse fordele inkluderer søgeresultats-forbedringer og indholdsspecifikke funktioner, så som:

  • Rich search results: Inkluderer styling, billede, og o.l. former for visuelle forbedringer i resultaterne
  • Rich cards: En variation af rich search results, magen til rich snippets som er designet til mobilbrugere
  • Berigede søgeresultater: Inkluderer interaktive og dynamiske funktioner
  • Knowledge Graph: Information omkring en enhed så som et brand eller fænomen
  • Breadcrumbs: Brødkrummer (i hjemmeside forstand) bliver vist i søgeresultaterne
  • Carousels: En samling af rich snippets som bliver præsenteret i en karruselvisning
  • Rich results for AMP: Hvis du vil have vist AMP versionen af hjemmesiden i karrusel med rich snippet, skal du bruge struktureret data.

Disse forbedrede søgeresultater når det kommer til den visuelle fremtoning, og derved mulig fremhævning i resultaterne, kan forbedre din klik-per-visning (CTR) betydeligt, hvis du bruger det rigtigt og analyserer dig frem til den bedste opsætning. Det hænger i den sammenhæng også sådan sammen at hvis din CTR forbedres, forbedres din rangering i Google også via brugeradfærden.

At implementere struktureret data på din hjemmeside, er en måde at forberede til fremtidens søgemaskiner og deres krav. Det betyder at du kan få et forspring når det kommer til fremtidens rangering.

Eksempler:

3 almindelige myter om struktureret data & SEO

Myte #1: At implementering af struktureret data er lig med at du med sikkerhed får Rich snippets

Selvom brugen af struktureret data opmærkning, gør din hjemmeside til en kandidat til at blive vist som rich cards, er der ingen garanti for at din hjemmeside med det samme bliver vist i søgeresultaterne som rich snippets eller rich cards. Nogle gange bliver de slet ikke vist, og fra tid til anden kan de vises forskelligt. Det betyder ikke nødvendigvis at du gør noget forkert.

Myte #2: Struktureret data er indikation på rangering

At bruge struktureret data korrekt kan hjælpe søgemaskinerne med bedre at forstå dit indhold, i form af produkter, indlæg, og meget mere. Derfor kan det bidrage som et større relevance-signal til søgemaskinernes algoritmer. Derudover har studier peget på at CTR øges ved brugen af rich snippets, hvilket kan kan forbedre rangeringen indirekte. Men, brugen af struktureret data kan ikke stå alene, det skal som med så meget andet søgemaskineoptimering, ske i samspil med resten af optimeringen af din hjemmeside.

Myte #3: Google kan sagtens forstå min side uden det ekstra arbejde.

Det kan være fristende at springe de ekstra trin over, så som at implementere struktureret data, når man ved at Googles algoritmer bliver klogere og klogere, og behøver mindre og mindre hjælp. Men dette er en kortsigtet løsning. Ja, Google og andre søgemaskiner kan forstå enkle dele af de her ting på egen hånd uden brugen af struktureret data. Men hvis du ønsker at de skal forstå noget meget specifikt om dit online indhold, skal du bruge en korrekt marking, som søgemaskinerne kan forstå.

Det vil ikke kun hjælpe på den korte bane, når det kommer til søgealgoritmernes forståelse af dit indhold de steder hvor de stadig har det svært. Det sørger også for at din hjemmeside er godt struktureret og tjener et klart formål. Søgemaskinerne vil også kunne give dig de specielle funktioner via præsentationen i deres søgeresultater, hvis du implementerer de strukturerede data korrekt. Hvis du er i en højkonkurrence branche, kan det koste dig meget dyrt på den lange bane. Sidst men ikke mindst tyder det på at rich snippets kan øge din CTR et sted mellem 5-30%.

Lidt ressourcer

Vi har samlet nogle online redskaber og guides som kan hjælpe dig i gang med struktureret data.

Har du problemer eller måske ikke tid til at have fokus på struktureret data? Så kontakt os, og vi tager en uforpligtende snak om hvordan struktureret data kan hjælpe dig til en højere CTR.

Vi hører også meget gerne fra dig, hvis du har gode erfaringer med implementering af struktureret data. Del gerne dine resultater i kommentarerne – Sharing is caring!

Om skribenten

Simon R.

Når det kommer til tekst forfatning på vores blog, tager Simon sig som regel af de tekniske og kreative indlæg og gør sit ypperste for at sørge for alle kan følge med og kan få noget ud hans indlæg.