hvad koster seo

Hvad koster SEO?Læsetid: ca. 11 min.

Lasse Baungaard Guides, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Hvad koster SEO? Det er et af de spørgsmål vi får oftest. Og hvis bare man kunne komme med et helt konkret svar, ville det være fantastisk. Men før man kan give et realistisk svar, afhænger det bare af flere ting. Og vi vil heller ikke bare slynge en pris ud, der senere viser sig at være helt væk – det synes vi nemlig er useriøst og uprofessionelt. Derfor ser vi her på de forskellige aspekter der afgør hvor meget du skal betale for søgemaskineoptimering af din hjemmeside, og nogle af de krav du skal stille til et bureau. Og så kommer vi med eksempler på hvad vi selv tager for SEO opgaver.

SEO er en investering

Søgemaskineoptimering (SEO) skal ses som en investering. Det er næsten altid en langsigtet strategi, hvor de store resultater ikke kommer efter de første par uger. Det kan som kunde være frustrerende, og derfor er det også meget vigtigt med en realistisk forventningsafstemning, så alle parter er på samme side, og ved hvordan processen bliver.

Det gode ved SEO er at når optimeringen virker, vil resultaterne også blive ved med at komme – så længe SEO’en bliver holdt ved lige. Det betyder at man over tid kan opleve at det bliver billigere med en fast SEO-aftale, når først den store optimering er på plads. Og over tid vil omsætningen overhale investeringen, og blive ved med at stige uden det bliver dyrere for dig. Og det er nok i virkeligheden den største styrke ved SEO.

Generelt hænger prisen for SEO, som med så meget andet, sammen med hvor meget der skal laves og hvilket resultat man gerne vil opnå.

Hvad er dit mål med SEO?

Når vi skal svare på “hvad koster SEO?”, er det flere ting der først skal svares på, hvor de vigtigste er:

Hvilken SEO-indsats er der allerede lavet på din hjemmeside?

Hvad der allerede er lavet af SEO på din hjemmeside, samt hvordan din hjemmeside generelt fungerer, er faktisk en ret afgørende faktor når man skal give en pris på søgemaskineoptimering.

Hvis al den tekniske SEO på din hjemmeside allerede er optimeret, vil det være væsentligt nemmere at levere gode resultater hurtigt. Er det ikke tilfældet, vil det være noget vi anbefaler at gå i gang med som det første, for at resten af SEO indsatsen bliver optimal.

Samtidig vil der også være elementer af din hjemmeside generelt, der er afgørende for din SEO. Ting som hastighed og brugervenlighed er faktisk elementer der i dag er afgørende for hvordan din hjemmeside bliver rangeret i søgeresultaterne.

Og har din hjemmeside allerede en god autoritet og mange indgående links, vil der ligeledes skulle bruges mindre tid, end hvis der skal bygges op fra bunden.

Hvor høj er konkurrencen indenfor din branche?

Det er meget forskelligt hvor hård en konkurrence der er inden for forskellige brancher i forhold til SEO. I en branche med lav konkurrence for SEO, vil man kunne nå meget længere med samme indsats og pris, i forhold til en branche med høj konkurrence.

Det er noget man ikke nødvendigvis tænker over på forhånd, men kan være afgørende for hvad prisen ender med at blive.

Hvad er dine mål med søgemaskineoptimeringen?

Selvfølgelig handler SEO overordnet set, om at sikre en bedre synlighed i søgeresultaterne. Men når det er sagt bør der være andre mål. Derfor stiller vi altid en række spørgsmål, f.eks.:

  • Handler det kun om at få så meget trafik som muligt? (ikke en strategi vi normalt vil anbefale, med mindre man satser udelukkende på branding)
  • Skal der mere trafik ind fra en bestemt målgruppe?
  • Skal der trafik ind som også konverterer?
  • Eller er det helt andre mål du gerne vil opnå via SEO-arbejdet?

Det er nemlig et af de områder vi oftest ser forsømt, og at der udelukkende fokuseres på at skaffe så meget trafik som muligt, frem for at satse på at få den “rigtige” trafik ind på hjemmesiden.

Hvor hurtigt skal det gå?

SEO er for det meste en langsigtet strategi, men der kan selvfølgelig være områder hvor der er vigtigt at der arbejdes ekstra intensivt få at skabt resultater hurtigt.

Det kan f.eks. være en underside eller et arrangement man gerne vil have ud over kanten inden for den nærmeste periode. Når noget skal gå hurtigere end normalt, eller der er tale om deciderede hasteopgaver, er det som regel også noget der er koster lidt ekstra.

Og det kan lade sig gøre at skrue op for tempoet i visse tilfælde, men kommer der nogen og lover dig at du kan komme til at ligge nr. 1 inden for 14 dage, med en hjemmeside der ikke tidligere har været optimeret? Ja så er de fulde af løgn, for det kan ingen garantere – det siger Google også.

Hvad er dit budget til SEO?

Når vi har fået svar på de spørgsmål, spørger vi som regel også: Hvad er dit budget til SEO arbejdet?

For det er selvfølgeligt ret afgørende at budget og målsætning er to ting der kan gå op.

Hvor vigtig er synligheden i søgemaskinerne for dig, i forhold til resten af din markedsføringsindsats? Og er budgetet til SEO, så også procentmæssigt rigtigt prioriteret i forhold til din samlede markedsføring, set i forhold til hvor vigtigt det er?

Det er selvfølgelig ikke noget du behøver at kunne svare på, på forhånd, men det kan være fordel for at du selv kan vurdere, om det kan betale sig for din virksomhed (hint: Det kan det).

Har du ingen idé om hvad du er klar til at bruge, er det selvfølgelig også okay, og noget du kan tage stilling til på baggrund af den pris vi estimerer til dig.

Hvad koster SEO?

Når vi så har styr på udgangspunktet for SEO-arbejdet og de mål der skal arbejdes med, begynder vi at nærme os et grundlag for at kunne give en pris på hvad SEO koster til din hjemmeside.

Her arbejder de fleste fleste bureauer, os selv inkluderet, med en eller flere af de følgende prismodeller:

  • Pris for fast aftale for SEO
  • Projektpris for SEO
  • Timepris for SEO
  • Intern oplæring i SEO

Forskellige bureauer har selvfølgelig forskellige priser, derfor vil jeg herunder tage udgangspunkt i priseksempler fra os selv i Digitypes.

Fast aftale for SEO

Det er denne type vi oftest anbefaler og også laver mest af. Det handler i høj grad om at SEO er et løbende arbejde, for at det bliver ved med at give de rigtige resultater. Google opdaterer løbende deres algoritme, og dine konkurrenter vil sandsynligvis også jævnligt få optimeret deres hjemmesider. Samtidig vil løbende SEO arbejde hæve din sides autoritet, hvilket resulterer i at det arbejde der allerede er lavet med SEO også vil præstere bedre.

Forskellige bureauer har forskellige priser og systemer. Hos os ligger timeprisen generelt lidt lavere i gennemsnit, når der er tale om en fast aftale, end den ville have været hvis det var et enkeltstående projekt, eller normal timepris. Det gør den fordi vores erfaring er at begge parter får mest ud af en fast aftale.

En fast aftale kan spænde vidt afhængigt af hvilket behov du har. Hos os starter faste SEO aftaler på omkring 5.000 kr. om måneden, hvilket typisk vil dække over optimering på 1-2 undersider om måneden, lidt linkbuilding og en lille konkurrentanalyse. Mange virksomheder vil have større behov, hvor prisen selvfølgelig vil være højere, og afhængig af præcis hvad der løbende skal laves.

Projektpris for SEO

Har du fastdefinerede SEO projekter, hvor du ikke vil have den fulde pakke og det faste månedlige arbejde, er det også noget vi gerne laver for dig.

Det kan f.eks. være enkeltstående SEO opgaver som f.eks.:

  • Hastighedsoptimering i forhold til SEO
  • Teknisk SEO
  • Linkbuilding til enkeltstående sider, produkter, arrangementer o.l.
  • Intern linkbuilding
  • SEO-revision af din hjemmeside
  • SEO optimering af din hjemmesides tekster

Her vil prisen selvfølgelig afhænge af det enkelte projekt. Men generelt har vi relativt faste priser til denne type SEO projekter, inden for forskellige intervaller.

F.eks. koster hastighedsoptimering hos os typisk mellem 5.000 og 15.000 kr. for de fleste typer hjemmesider. Mens en SEO-revision oftest koster mellem 10.000 og 20.000 kr.

Timepris for SEO

Har du SEO opgaver der skal løses, men ikke er interesseret i en fast aftale, kan der også blive tale om SEO-arbejde til en almindelig timepris. Det er sjældent vi selv anbefaler denne løsning, mens det andre steder måske er mere udbredt.

Forskellige bureauer har selvfølgelig forskellige timepriser. De fleste steder vil den ofte ligge mellem 800 og 1.400 kr.

Afhængigt af hvilken type SEO opgave der skal løses kan prisen variere, men den vil typisk ligge på omkring 800 kr. hos os i Digitypes, når der ikke er tale om en fast aftale.

Intern oplæring i SEO

Det kan også være at I gerne selv vil varetage dele af, eller det fulde arbejde med SEO internt i virksomheden, men ikke har kompetencerne endnu. Her tilbyder vi intern oplæring i SEO i form af kurser og workshops.

Her vil prisen selvfølgelig afhænge af hvilket niveau jeres medarbejdere starter på. Om det er det helt grundlæggende vi starter med, eller om der allerede er en grundforståelse.

En sådan intern oplæring i SEO til jeres virksomhed, kan enten foregå hos os eller i jeres egne lokaler

Stil krav når du vælger et SEO bureau

Når du vælger et SEO bureau til at lave søgemaskineoptimering for din virksomhed, vil vi anbefale altid at stille nogle krav og spørgsmål, så du er sikker på at få en service der passer til jeres behov. Her vil vi f.eks. anbefale at:

  • Spørg dem om de følger Googles retningslinjer: Flere bureauer følger ikke Googles retningslinjer, for hvad der er god skik i forhold til at lave SEO. Det er noget vi blandt andet har set i forhold til at bruge PBN (private blog networks), til at lave linkbuilding på en unaturlig måde. Et andet eksempel er hvordan mange tidligere spammede med meta keywords for at opnå en højere placering i søgeresultaterne. Og bruger man “ninja-tricks” der er mod Googles retningslinjer, kan det godt være at det virker og øger din synlighed i dag, men hvis Google i en algoritmeopdatering får lukket denne type smuthuller, risikerer du at din hjemmeside rasler ned i søgeresultaterne, eller måske helt bliver de-indekseret.
  • Få at vide hvad der er lavet i den pågældende periode – også skriftligt: Når man betaler for SEO er det vigtigt som kunde at kunne følge med i hvad der rent faktisk er blevet lavet og optimeret. Mange bureauer gør det ved at levere en rapport, på de opgaver der er udført og hvilken udvikling der er i forhold til hjemmesiden. Får du i dag ikke denne indsigt af dit bureau, bør du nok tage en snak med dem, eller begynde at kigge efter et alternativ.
  • Hvilken linkbuilding er der lavet: Når der bliver lavet linkbuilding må du gerne spørge efter hvor der er lavet links, og hvordan. Vil bureauet ikke svare, eller er deres svar uigennemsigtige, er sandsynligheden for at de bruger metoder der senere hen kan blive straffet af Google, forholdsvis store.
  • Få indsigt i hvilke værktøjer de bruger: Dit SEO bureau bruger helt sikkert et eller flere værktøjer til at gøre arbejdet og analysen nemmere. Det er der ikke noget galt i, tværtimod. Men som kunde kan det være ret værdifuldt at få indsigt i, hvad man rent faktisk kan se og måle. Vi synes i hvert fald det giver en god gennemsigtighed at være helt åben omkring hvordan vi arbejder og hvorfor.

Konklusion

Der er ikke ét enkelt svar på “hvad koster SEO?”. Det afhænger af flere forskellige elementer, og der er også flere forskellige prismodeller, der er afhængige af hvad dit behov er. Forskellige bureauer, har selvfølgelig også forskellige priser, der ofte hænger sammen med hvor i landet de er placeret, hvilken erfaring de har og hvordan deres forretningsmodel er skruet sammen.

Samtidig er SEO en langsigtet investering. Du vil ikke se de store resultater efter de første par uger, men når det begynder at virke er effekten stor og svær at opnå på samme skala, i forhold til prisen, når du ser på andre former for markedsføring.

Og så handler det om at vælge den type aftale der passer bedst til jeres behov, og giver mest mening i forhold til hvor I er i dag, men også hvor I gerne vil hen.

Sidder du nu med spørgsmålet om “hvad koster SEO for mig og min hjemmeside?” Så er du meget velkommen til at kontakte os for en helt uforpligtende snak, om hvad prisen for søgemaskineoptimering vil være for jer.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.