mikro-influencer marketing

Mikro-influencer marketing giver mest interaktionLæsetid: ca. 4 min.

Lasse Baungaard Online marketing Skriv en kommentar

Influencer marketing er en af de mest effektive former for markedsføring. Men får du mest for pengene når du samarbejder med en influencer der har 1.000.000 følgere, end en der har 30.000? Overraskende nok er de mindre kendte influencers med færre følgere, ofte den bedste investering. Her ser vi på hvorfor du bør bruge mikro-influencer marketing.

Hvad er en mikro-influencer?

Vi har tidligere beskrevet at en influencer er: En influencer (eller det mere danske: Influent) er en person på de sociale medier eller blogs, der følges af mange. De laver deres eget indhold, som når ud til rigtig mange øjne.

En mikro-influencer har færre følgere end de store influencers, der også er kendt som makro-influencers. Der er internationalt enighedhed om at en mikro-influencer har mellem 1.000 og 100.000 følgere (selvom nogle mener det kun bør være op til 30.000). I Danmark vil en person der har 100.000 følgere dog nok ikke kunne betegnes som en mikro-influencer, da der er markant færre i vores lille land, der når det antal.

Hvor de større influencers har et bredt publikum, vil mikro-influencers være mere nicheorienterede. Ofte vil der være et område eller emne deres indhold fokuseres på.

Ligesom med influencers finder du mikro-influencers på alle de sociale medier og blogs, men specielt Instagram har vist sig som et effektivt medie at lave markedsføringspartnerskaber på.

Hvorfor bruge mikro-influencer marketing?

Vi har tidligere skrevet om hvorfor influencer marketing virker, men hvorfor så overhovedet bruge mikro-influencer marketing? Jo mikro-influencers har nemlig nogle fordele i forhold til makro-influencers.

Men hvor er mikro-influencers bedre end de store influencers?

Det er billigere

Det siger nok sig selv, men en influencer der har 3.000.000 følgere vil være dyrere at indgå et samarbejde med, end en mikro-influencer der har 50.000. Tit vil det bedre kunne betale sig at indgå samarbejde med flere mikro-influencers end en enkelt makro-influencer.

Influencer MarketingHub har de lavet et værktøj hvor du kan sammenligne den estimerede udgift til din udvalgte mikro-influencer i forhold til de mest kendte influencers.

Større interaktionsgrad

Den store influencer marketing virksomhed Markerly har lavet en analyse af over 800.000 instagram influencers med mindst 1.000 følgere, samt omkring 5 mio. Individuelle opslag.

Som du kan se herunder falder interaktionsgraden i takt med at antallet af følgere stiger. Både i forhold til likes og kommentarer.

Mikro-influencer marketing - like vs followers

Instagram likes i forhold til følgere

Mikro-influencer marketing - comment rate vs followers

Instagram kommentarer i forhold til følgere

Det giver altså et tydeligt billede af at mikro-influencerne har betydeligt bedre interaktionsgrad på deres opslag end makro-influencerne.

Markerlys analyse ender ud med en konklusion hvor de anbefaler mikro-influencers der har mellem 10.000-100.000. Det vil i længden give mere valuta for pengene. Laver man markedsføring i Danmark det i nogle tilfælde også kunne betale sig at benytte mikro-influencers der har mellem 1.000-10.000 følgere, til de mindre kampagner.

Nemmere at ramme en specifik målgruppe

Hos de store influencers finder du det brede publikum, selvom de typisk også vil have mange fællesnævnere. Hos mange Mikro-influencers derimod, vil du kunne finde nichemålgrupper, hvor du mere præcist kan ramme dem du gerne vil nå.

De er mere autentiske

En af de store trækplastre ved influencer marketing, er at deres følgere opfatter dem som ligesindede, hvorfor de bliver mere troværdige reklamesøjler. Men jo flere følgere der kommer til, des mere ”kendt” begynder man også at blive opfattet. Derfor er mikro-influencerne som regel mere autentiske og ”ligesom mig”.

Interaktioner betyder mere end rækkevidde

Man vil som regel gerne have sin markedsføring til at nå så mange personer som muligt. Men i virkeligheden er rækkevidden/antallet af eksponeringer væsentlig mindre vigtig end graden af interaktioner. For hvis ingen interagerer med indholdet, har det en minimal effekt.

Derfor er det vigtigere at se på delinger, likes, klik o.l. Både fordi det betyder at det er mere mindeværdigt, men også fordi det indikerer en interessere. Derfor er antallet af følgere mindre relevant end kvaliteten af følgere.

Skal du bruge mikro-influencer marketing?

Mikro-influencer marketing er indtil videre primært stort på Instagram. Det betyder også at du skal kunne integrere det du vil sælge på en visuel måde. Det vil være en begrænsning for nogle.

Vi tror dog også på at det i højere grad end hidtil vil brede sig mere til de andre sociale medier. Så lad dig ikke stoppe af at du ikke kan se Instagram som den rette kanal. Med den rigtige strategi vil det også kunne lade sig gøre på Youtube, Facebook, Snapchat eller andre sociale medier, hvor du kan se din målgruppe.

Så måske er mikro-influencer marketing det der skal til for at skabe fokus på dine services eller produkter?

Grafik: Freepik

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.