genbruge din content marketing

Hvordan du kan genbruge din content marketingLæsetid: ca. 4 min.

Lasse Baungaard Guides, Iværksætter, Online marketing, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Laver du content marketing ved du helt sikkert også hvor tidskrævende det kan være at producere det gode indhold. Men når du har et stort arkiv af indhold der allerede er udgivet, bør du kigge på hvordan du kan genbruge det, give det nyt liv og få en endnu større rækkevidde end det oprindeligt havde. Derfor får du her nogle idéer til hvordan du kan genbruge din content marketing, og gøre det til en del af din content marketing strategi.

Gammelt indhold på et nyt medie

Der kommer hele tiden nye medier til, og nogle bliver med tiden relevante for den målgruppe du gerne vil nå. Det kan du udnytte ved at genbruge din content marketing på nye medier. F.eks. har LinkedIn introduceret muligheden for at udgive videoer direkte på deres platform, hvor man tidligere skulle linke til en anden platform, f.eks. Youtube eller Vimeo. Forsøg altid at bruge alle de medier, der vil være relevante for dig.

Opdater med ny information

Hvad end du har indhold i form af video, blogindlæg, infografik eller lignende, vil der ofte komme nye informationer eller udviklinger i forhold til det emne du har behandlet. Den nye information kan du så bruge til at opdatere dit eksisterende indhold, både så det bliver mere tidsvarende, men også så du kan genudgive og på ny skabe opmærksomhed omkring det.

Brug én type indhold, i et andet format

Dette er måske den smarteste måde at genbruge din content marketing på. Tag indhold i et format og brug det i et andet. Ud over at det er en forholdsvis nem måde at skabe nyt kvalitetsindhold på, har det også andre bonusfordele. En af de største er at det giver dig mulighed for at søgeoptimere (SEO) flere gange med hvad der i udgangspunktet er det samme indhold, uden at blive straffet af Google for at gøre det.

Ved at bruge gammelt indhold i et nyt format, vil du måske også finde ud af, at det faktisk fungerer bedre i det nye format. Det kunne f.eks. være:

Infografikker

Blogindlæg, podcasts og videoer er eksempler på indholdstyper der kan egne sig godt til at få et nyt liv i en infografik. Specielt indhold der indeholder mange tal og statistikker fungerer godt i en infografik.

Det bedste ved infografikker er at man hurtigt kan danne sig et overblik over et emne, hvorfor det også fungerer godt på mange platforme, og er en indholdstype der kan få mange delinger på de sociale medier.

Blogindlæg

På den anden side kan du tage infografikker, video og podcasts og omdanne dem til blogindlæg. Blogindlæg er en af de typer indhold du kan lave den bedste søgemaskineoptimering på. Det betyder også at denne type content marketing bliver ved med at tiltrække trafik, også lang tid efter det er udgivet når folk søger efter det emne du har skrevet om. Selvfølgelig forudsat du har været god til at lave SEO på det.

E-bog

Hvis du har skrevet mange blogindlæg om et specifikt emne, er det super oplagt at tage og samle dem i en e-bog. Der vil sandsynligvis skulle meget lidt omskrivning og ny tekst til, før du vil kunne have en færdig e-bog, hvis bare det originale indhold er af høj kvalitet. Og hvis du så sætter det lækkert op, med et par supplerende grafikker er du klar. Denne type e-bøger er som en bonus ofte også en god kilde til at skaffe nye leads.

Podcast

Specielt blogindlæg er nemme at tage og genbruge som podcasts. Teksten fra dit blogindlæg kan som regel næsten altid omdannes direkte til en podcast, hvis du på redigerer den lidt, så dine formuleringer bliver mere mundrette.

Slideshare

Har du holdt foredrag eller præsentationer hvor du har lavet slideshows eller lignende, er en nem måde at få ekstra værdi på den tid du har brugt på dem, at udgive dem på SlideShare. SlideShare er ejet af LinkedIn, og derfor også oplagt at udgive der. Samtidig vil det fungere godt i forhold til din SEO.

Er der noget der trender?

Kan du se at et emne du tidligere har skrevet om, pludselig bliver diskuteret, spreder sig og trender. Ja så er det nemt at udnytte ved blot genposte dit indhold til de relevante medier, og køre med på bølgen. Så selvom du har lavet noget indhold du selv synes fungerer super godt, men ikke har den store effekt, kan den sagtens få et nyt liv senere. Det er noget vi har oplevet flere gange.

Har du brug for hjælp til hvordan du kan genbruge din content marketing, eller bare hvordan du kommer i gang med content marketing, er du meget velkommen til at kontakte os.

Se også: Content marketing i din organisation – Dit content marketing team

 

Grafik: Freepik

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.