seo redaktør

Hvad er en SEO redaktør? Og hvornår skal man bruge en?Læsetid: ca. 4 min.

Lasse Baungaard Iværksætter, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Det kan være dyrt at få lavet SEO, og mange mindre virksomheder har ofte ikke råd til hele pakken. Her kan den gyldne middelvej være at bruge en SEO redaktør, og selv stå for det resterende arbejde med søgemaskineoptimering.

Men hvad er en SEO redaktør? Hvad laver de? Og hvornår skal man bruge dem? Det giver vi dig svaret på her.

Hvad er en SEO redaktør?

En SEO redaktør redigerer og optimerer teksterne på din hjemmeside, så de bliver optimeret i forhold til:

  • Relevante søgeord
  • Overskrifter (og hierarki)
  • Ordfordeling
  • Sætningslængde
  • Alt tags på billeder
  • Meta beskrivelser
  • Struktureret data
  • URL-struktur
  • Intern linkbuilding

Hvornår bør man bruge en SEO redaktør?

Du kan have brug for en SEO redaktør hvis du gerne vil længere frem i søgeresultaterne, men ikke har råd den fulde pakke hvor et bureau varetager hele din SEO indsats. Kan du selv levere teksterne, kan SEO redaktøren klare resten af opgaverne med din onpage SEO.

Til at optimere eksisterende tekster

Du kan få en SEO redaktør til at gennemgå alle dine eksisterende tekster, og sørge for at de bliver optimeret i forhold til de relevante søgeord eller søgetermer.

Til at optimere nye tekster

Skal du have oprettet nye undersider, nyheder, blogindlæg, produkter eller lignende, vil du også kunne give disse til din SEO redaktør, som så kan sørge for at de fra start af er optimerede og præsterer bedst muligt i forhold til søgemaskinerne.

Til at lave intern linkbuilding

En god SEO redaktør vil også kunne optimere dine interne links, og sørge for generel intern linkbuilding på din hjemmeside. Det vil forbedre både brugervenligheden, men har også stor betydning for den generelle søgemaskineoptimering.

Til at optimere URL-struktur

En af de ting mange undervurderer er hvordan URL-strukturen fungerer, altså selve adresserne på dine undersider. Ofte vil man relativt hurtigt kunne optimere disse, som så i samspil med de optimerede tekster vil give mærkbar bedre placeringer i søgeresultaterne.

Til at søgeoptimere billeder på din hjemmeside

Det er vigtigt at alle dine billeder også kan findes og læses af søgemaskinerne, det sørger en god redaktør også for, når de arbejder med søgemaskineoptimering.

Hvad laver en SEO redaktør ikke?

I og med at en SEO redaktør ikke varetager alt SEO arbejdet, er det nogle ting du selv skal producere, hvor de to vigtigste elementer uden tvivl er:

Teksterne til din hjemmeside

Hvis du selv sørger for at producere teksterne, kan SEO redaktøren tage og optimere dem. Tekstproduktionen til god SEO tekst, er ofte en af de udgiftstunge poster, så kan du selv levere denne vil der være penge at spare.

Ekstern linkbuilding

Selvom kvalitetsindholdet bliver en i stigende grad vigtigere del af din søgemaskineoptimering, er links fra andre hjemmesider til din hjemmeside fortsat super vigtigt. Det er ikke noget en redaktør typisk varetager, men altså noget du bør fokusere på.

Hvad koster en SEO redaktør?

Hvad SEO koster er altid en af de første spørgsmål mange har. Og når det kommer til hvad en SEO redaktør koster, vil der oftest være to forskellige muligheder:

En fast aftale: Laver du en fast aftale eller et abonnement, vil du hver måned kunne få optimeret både nye og eksisterende sider. For mange vil dette være en god løsning, da man her opnår en større kendskab til virksomheden bag, og hurtigere vil kunne klare flere af opgaverne. Ved faste samarbejdsaftaler kan der oftest opnås en lavere timepris end normalt.

Til timepris: Hvis du ikke fast eller løbende har opgaver, vil denne løsning være god. Her kan du på normal vis få klaret optimeringen, når behovet opstår – til normal timepris.

Konklusion

En SEO redaktør er en rigtig god løsning hvis ikke du har brug for, eller råd til, den fulde SEO pakke, men stadig har brug for hjælp til at opnå bedre placeringer i søgeresultaterne.

Har du brug for en god SEO redaktør, eller et større behov til søgemaskineoptimering, er du meget velkommen til at kontakte os. Vi elsker nemlig at hjælpe virksomheder til at blive mere synlige i søgeresultaterne.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *