virker influencer marketing

Virker influencer marketing?Læsetid: ca. 4 min.

Lasse Baungaard Online marketing Skriv en kommentar

Virker influencer marketing? Ja det gør det. Specielt fordi influencers i langt højere grad end traditionelt kendte, opfattes som ligesindede af forbrugerne. Derfor bliver de produkter eller services de omtaler betragtet som troværdige.

Men det er kun en del af grunden til du bør bruge influencer marketing. Derfor har vi her har samlet nogle af de gode grunde til influencer marketing virker.

Hvorfor virker influencer marketing?

Det kan ikke blokeres

  • 54% af danskerne bruger Ad blockere, og dem vil du stadig kunne ramme med influencer marketing (Kilde)

Mange danskere bruger en ad blocker, hvorfor de ikke vil se reklamer på mange platforme. Blandt dem tilhører formentlig en stor del af din målgruppe. Da influencer marketing er indhold frem for reklame, vil det ikke blive blokeret.

Bonusinfo: Adblock brugere har et højere uddannelsesniveau end gennemsnittet (Kilde)

Den bedste måde at nå de unge

  • 73% af Millennials ser det som deres ansvar at guide venner, familie og ligesindede til at foretage kloge købsbeslutninger (Kilde)

  • Teenageres følelsesmæssige tilknytning til YouTube stjerner er 7 gange større end traditionelle kendisser (Kilde)

  • Tennagere opfatter YouTube stjerner som 17 gange mere engagerende og 11 gange mere ekstraordinære end de mere mainstream stjerner (Kilde)

  • 70 procent af alle teenagere der bruger YouTube, stoler mere på influenceres mening frem for de traditionelle kendte (Kilde)

Prøver du at ramme de unge finder du ikke en markedsføringsform der virker bedre. En stor del af dagens teenagere/millennials bruger meget tid på at følge influencers, og bliver ja, influeret af dem.

Du får meget for pengene

Det er svært at få øje på et område hvor du kan få ligeså meget ud af dit markedsføringsbudget, som ved influencer marketing. Vær dog opmærksom på at det ikke bare kommer af sig selv. Med influencer marketing skal du lave det helt rette partnerskab der passer til dit brand, før det vil være den mest relevante kanal.

Det er på influencernes medier forbrugerne søger råd

  • 86% af kvinder bruger sociale netværk, før de foretager et køb (Kilde)

  • 71% af forbrugere er mere tilbøjelige til at foretage et køb baseret på en anbefaling fra de sociale medier (Kilde)

  • En undersøgelse viste af 40% af følgere siger de har købt et produkt online efter at have set det brugt af en influencer på f.eks. Instagram, YouTube og Twitter (Kilde)

Influencer marketing udnytter at mange bruger de sociale medier, før de køber et produkt. Sammen med det faktum at influencers i mange tilfælde betragtes som ligesindede og troværdige, fungerer det som en af de bedste markedsføringskanaler overhovedet.

Der er dedikerede følgere

  • 51% af markedsføringsfolk rapporterer at man får en bedre kvalitet af kunder ved influencer marketing (Kilde)

  • 41% af markedsføringsfolk siger at de har haft mere succes med influencer marketing kampagner, end traditionelle markedsføringskampagner (Kilde)

  • 86% af markedsføringsfolk i USA brugte i 2016 influencer marketing. Af dem fandt 94% det effektivt (Kilde)

Danner du partnerskab med den rette influencer, kan du udnytte at de har meget dedikerede følgere. Det kan, hvis du gør det rigtigt, resultere i dedikerede kunder.

Influencers er stærkere end brands

  • 86% af de mest sete skønheds/beauty videoer på YouTube er lavet af influencere, sammenlignet med kun 14% der er lavet af brands (Kilde)

  • 71% af markedsføringsfolk tror at faste ambassadørskaber/samarbejdspartnere er den mest effektive form for influencer marketing (Kilde)

Hvis du danner det rette partnerskab vil det kunne være mere effektiv markedsføring, end selv de stærkeste og mest kendte brands. Det betyder også at selv mindre virksomheder vil kunne være med, særligt hvis du bruger mikro-influencers.

Virker influencer marketing også for dig? I mange tilfælde vil svaret være ja, men har du brug for hjælp til at starte den rette kampagne op, hjælper vi dig meget gerne med det.

Grafik: Freepik

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til connecte og kontakte Lasse på LinkedIn.