hvordan skriver jeg et blogindlæg

Hvordan skriver jeg et blogindlæg?Læsetid: ca. 11 min.

Simon Petersen Iværksætter, Online marketing, Online tools, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Der er mange måder at skrive blogindlæg på, og jeg respekterer alle der arbejder seriøst med værdiskabende indhold til deres målgruppe. Et af de spørgsmål jeg får rigtig ofte, er “hvordan skriver jeg et blogindlæg?”, og derfor vil jeg nu dele ud af hvordan min proces er, når jeg giver mig i kast med at skrive et blogindlæg, der fungerer både til målgruppen og søgemaskinerne.

Find et emne

Først og fremmest udvælger jeg et emne. Dette gør jeg ud fra flere inspirationskilder, alt efter hvilken primær effekt vi ønsker indlægget skal have. Udover selvfølgelig at skabe værdi for brugeren.

Her er det vigtigt at være fleksibel når det kommer til nedskrivningen af idéer til indlæg, da de kan opstå når som helst og hvor som helst. Derfor er det vigtigt altid at kunne skrive dem ned – ellers risikerer du at glemme dem. Her anvender jeg et Google Docs dokument på telefonen, og voila så kan du gemme idéer overalt.

Denne idégenereringsfase vil måske være svært for nogle i starten. Det var det også for os. Men som med så meget andet, er det noget der kommer mere naturligt, jo mere du gør det.

Jeg finder inspiration i:

  • Behovet jeg selv oplever de sociale medier
  • Spørgsmål fra kunder, partnere mm.
  • Et spørgsmål vi ikke selv har svaret på
  • At få kigget på et aktuelt område fra flere sider, end de måske gør i medierne
  • Den indre spåkone hvor vi forsøger at forudse den næste trend indenfor vores branche

Find søgeord til emne

Når emnet og flere mulige vinkler på emnet er klarlagt skal der afsøges faktiske søgeord og sætninger samt deres søgevolumen, for at få målrettet indlægget til det brugeren faktisk søger på, fremfor det ord jeg måske selv bruger. På den måde når jeg vores målgruppe på en meget præcis måde. Det skal dog også siges at vi ikke altid går efter søgevolumen, hvis det er et emne vi tror på vil blive mere efterspurgt i fremtiden.

Lav overskrifts- og underoverskriftsstruktur

Når emne, vinkel, og søgeord eller søgesætning er på plads begynder jeg at lege djævlens advokat på emnet og stiller en masse spørgsmål til emnet, store som små. Disse organiserer jeg så i et klart hierarki hvor de overordnede spørgsmål bliver til overskrifter og resten af spørgsmålene, og noter organiseres i et logisk hierarki herunder. Der er stor uenighed om hvor vigtigt det er at lave overskrifterne “SEO-korrekt”, men vi handler ud fra hvad vi kan se der virker for os selv og vores kunder.

Links og kilder

Når vi i Digitypes skriver blogindlæg går vi op i at finde originalkilden på de påstande, teorier eller tal og fakta som vi anvender i vores indlæg. Nogle gange er stien til original kilden svær at finde, da det ofte er en mangelvare i disse lidt hurtige tider. Mange gange når man frem til at flere linker til samme kilde, som ikke henviser til hvor data stammer fra. Det forsøger vi for så vidt muligt at undgå, så vi kan kun anbefale at bevare en integritet og troværdig ved at bruge gennemresearchede kilder.

Når det handler om inspiration, motivation, gratis viden og lignende linker vi glædeligt til de ressourcer som vi selv finder værdi i. “Sharing is caring” er i både vores og internettets dna.

Eksterne og interne links er det der binder internettet sammen i et stort net, og her synes vi det er vigtigt at vælge med omhu, da der er virkelig meget indhold på internettet og langt fra alt er værd at linke til. Når vi linker skabes der en port til endnu mere værdifuld indhold for vores brugere. For den rette besøgende kan det gøre en forskel, i forhold til den søgeintention de er kommet til vores indlæg med.

Vær dog også forsigtig med at linke til kilder der er utroværdige, irrelevante eller kan blive betragtet som spam. Gør du det alligevel, måske fordi det kan være med til at understøtte en pointe, anbefaler vi altid at du bruger nofollow tag’et.

Skriv brødtekster

Når spørgsmål og noter er klart struktureret og evalueret, er det tid til at svare på spørgsmålene med brødtekster alle kan være med på. Det vil sige vi forsøger at gøre teksterne så læsbare som muligt, bl.a. via en afbalanceret sætningslængde, og ved at bruge mange tekstafsnit, så brødteksten virker spiselig i mindre portioner.

Se også: Hvor langt skal et blogindlæg være?

Husk at når du skriver online i blog formatet, er der nogle andre forventninger til sproget end i en traditionel avisartikel. En blog er en brand-strategi på den ene eller anden måde. I den digitale og online kultur vil de besøgende mærke identitet og autenticitet, hvilket vi synes giver rigtig god mening.

Os der skriver på bloggen bruger vores eget sprog, hvor nogle skubber mere til grænserne og afspejler de identiteter der er bag bloggen. Hver med vores egen skrivestil, ligesom det skal være. Vi tror på at vores brugere hellere vil have det, end at det hele strømlines.

Når vi først er kommet i gang med at svare på de spørgsmål vi har skrevet ned, opstår der ofte flere idéer til indholdet, eller nye overskrifter. Til tider kan det også være helt nye emner til blogindlæg, som så er med til at gøre vores liste med idéer endnu længere. Ja, hvis vi havde tiden til det, kunne der indimellem skrives et indlæg om dagen. Men:

blogindlæg Ain't nobody got time for that

Find billeder og grafikker eller video

Vi tilknytter minimum 1 billede til hvert af vores blogindlæg. Vi anvender som regel grafikker og infografikker som det fremhævede billede (i toppen af indlægget). Udover det oplever vi også tit at det er nødvendigt at anvende forskellige modeller og grafer. Vi anvender også screenshots af de brugerflader der er relevante at vise for bedre umiddelbar forståelse, i de tilfælde det giver mening.

Videoer fra YouTube og vores egne produktioner, anvender vi også når det er nødvendigt. Det sker også at vi anvender flere medietyper i et indlæg, da de besøgende har forskellige præferencer til guides og vejledninger.

Vi kan godt lide at få folk til smile, og derfor joker vi også når det passer ind. F.eks. når vi anvender gif animationer til at understrege en pointe på en sjov måde, som samtidig skaber et stærkt blikfang i udtrykket på blogindlægget.

Seo, læsbarhed og korrekturgennemgang

Når struktur og hierarki i form af overskrifter og underoverskrifter samt brødtekster er på plads, bruger vi Yoast SEOs analyseredskab. Det er et plugin til WordPress der kan hjælpe med at man opfylder søgemaskinernes krav til indholdet. Rød, gul og grøn status med vejledende tekster, sikrer at man nemt får gjort indlægget lidt skarpere til søgemaskinerne. Derudover hjælper Yoast med at sikre at sætningskonstruktioner lever op til en standard, alle kan være med på og gør dit indhold nemmere at forstå.

Da vi var helt grønne og ikke skarpe til SEO, var det især en hjælp. I dag bruger vi det mest til at understøtte at der ikke er et eller andet åbenlyst, som mangler.

Udgiv, afvent og optimer

Når ovenstående trin er gennemgået og opfyldt, så planlægger jeg indlægget til at blive udgivet på et optimalt tidspunkt ud fra vores data. Og så venter vi et par uger og holder øje med indekseringen for at se hvordan søgemaskinen vurderer indlægget, op imod det andet indhold som er optimeret til det samme søgeterm. Allerede efter et par dage kan vi se hvilken position indlægget har i Googles søgeresultater, men efter et par uger finder den som regel en mere stabil placering.

Analysering af trafik og effektivitet

Når der er gået nogle måneder revurderer vi eksponeringen blogindlægget har fået i søgemaskinerne og hvilken trafik det har skabt. Nogle gange rammer vi hovedet på sømmet og stormer ind i toppen af indekset, andre gange skal indholdet omformuleres, restruktureres eller udvides og understøttes af supplerende indhold for at få dem højere op i søgeresultaterne.

Vedligehold, Tilføjelser og justeringer

Vi forsøger så vidt muligt at vedligeholde vores indhold og opdatere det med den nyeste viden. Andre gange tilføjer vi uddybende indhold og nye medier. Det er vigtigt at passe og pleje det indhold der er blevet skabt, så det stadig er relevant og interessant for søgemaskinerne og besøgende. Det er nemlig sjældent at der er tale om evergreen indhold, altså indhold der bliver ved med at være ligeså relevant flere år efter det er udgivet.

Hvorfor overhovedet spilde tiden på blog eller content?

Ja nogen vil sikkert spørge i første omgang “hvorfor overhovedet bruge tid på en blog?”. Her spørger vi som regel tilbage, “hvordan finder du selv svar på de spørgsmål du har?”. Størstedelen svarer at de googler det. Og når vi spørger hvor mange sider de bladrer igennem, svarer langt de fleste kun side 1. Og heri ligger en stor del af svaret på hvorfor vi bruger tid og energi på det.

De hjemmesider som kommer på side 1 anses for at have et svar på det spørgsmål eller intention som den søgende indtaster. Dem der har svarene, kan med kvalitetsindhold, blive opfattet og anerkendt som de eksperter de er.

For at klare sig godt online skal du udgive kvalitetsindhold konsekvent, det nytter ikke noget kun at have en statisk hjemmeside hvis du vil frem og blive set på side 1 i søgeresultaterne online – så skal dit indhold i hvert fald være perfekt. Du skal vise at du ved noget om det du tilbyder, og det gør du bedst ved at blive ved med at udgive indhold om alt det du ved noget om i lige netop din arena. Hvis du ikke gør det, gør en af dine konkurrenter det, og så bliver de set som eksperterne. Skulle det ikke hellere være dig?

Når du har delt nok ud af din viden via indhold såsom blogindlæg, podcast, infografikker eller videoindhold, og skabt værdi for dine besøgende og brugere, vil din online tilstedeværelse være svær at overse for søgemaskinerne, for kunderne og partnere, når de søger online. For selvfølgelig gør de det, ligesom alle vi andre også gør. Derved vil kunderne begynde at kontakte dig, i stedet for du skal jagte dem. Det er noget vi selv oplever i stadigt stigende grad.

Det kræver tålmodighed, vedholdenhed, mod og nysgerrighed på sit område. En blog har hjulpet os med at være med helt fremme i feltet inden for det allernyeste, og det giver også sine fordele kan vi hilse og sige.

Bonus: Værktøjer og ressourcer

Når jeg skriver blogindlæg, gør jeg ofte brug af disse værktøjer:

  • Yoast SEO: Vi anvender yoast plugin’et til WordPress. De har også en realtime analyseredskab på deres side, hvis du endnu nu ikke er bekendt med yoast eller det ikke kan integreres med dit hjemmesides CMS. (Vi bruger premium versionen).
  • Google trends: Her kan du se hvordan forskellige søgetermer har udviklet sig over tid. Her er det selvfølgelig en fordel at ramme de trends der er på vej op, frem for dem der er på vej ned.
  • Google Keywordplanner: Et værktøj du finder under Google Ads, hvor du kan få noget indsigt i forskellige søgetermer. Man skal have en Google Ads konto for at bruge det, men det er ikke noget krav om at du skal bruge penge på annoncer, for at have adgang til værktøjet.
  • Ahrefs (findes kun i betalingsversion): Et fantastisk værktøj når man arbejder med SEO. Det har mange forskellige funktioner til bl.a. søgeordanalyse, teknisk analyse og konkurrentanalyse.
  • Billeder og infografikker: I de tilfælde hvor vi ikke selv designer alt fra bunden eller selv tager billederne, bruger vi oftest en af de mange gratis tjenester.
  • Google Search Console: Her overvåger vi indlægget og hvordan det rangerer og præsterer i søgemaskinerne. Det er data fra før de besøgende kommer ind på hjemmesiden.
  • Google Analytics: Et essentielt værktøj når man arbejder med hjemmesider. Her kan man få indsigt i trafikken på sin hjemmeside, og data på dem der besøger den.

Jeg håber du nu har et lidt bedre indlæg i hvordan jeg skriver blogindlæg. Vil du gerne have hjælp med at blive skarpere til at bruge blog som virksomhed? Ja så er du altid meget velkommen til at kontakte os.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *