brugervenlig hjemmesidestruktur

Del 1: En brugervenlig hjemmesidestruktur og forudsætninger – Et brugervenligt hjemmesidedesignLæsetid: ca. 8 min.

Simon R. Design, Guides, Online marketing Skriv en kommentar

I dette først afsnit i vores serie af blogindlæg om temaet et brugervenligt hjemmesidedesign, vil vi kigge nærmere på forudsætningerne, en brugervenlig hjemmesidestruktur, og hvad det betyder for brugeroplevelsen. Derudover vil vi også se på elementer der skal være på plads, for at du bedst muligt er stand til det.

Vi vil i dette indlæg fokusere på brugerudsagn som:

“Hvor dælen blev de af? Nu når jeg skal bruge dem…”

“Jeg har brug for X. Jeg Googler det!”

“Besværligt! Intet er som det plejer”

“Kan jeg få et overblik, tak!”

“Sig det kort og præcist, jeg keder mig!”

Tag ejerskab og kontrollen med din online tilstedeværelse

Brugeren siger: ”Hvor dælen blev de af?”

Tag fuld kontrol over din online tilstedeværelse

Hvis du ikke ejer din online platform kan du pludselig miste alt, uden du kan gøre noget som helst. Og så vil brugeren pludselig undre sig over hvor du/I blev af i deres online liv.

Derfor bør du have fuld ejerskab over din online tilstedeværelses primære platform. Det betyder at hvis du ensporet fokusere alt din energi i en profil på én af de mange platforme, er der ingen garanti for at du bevarer råderetten over dit skabte indhold da du afhænger udelukkende af en anden leverandørs platform.

Fuld kontrol over hjemmesiden

Du bør også eje din hjemmesides CMS (administrationssystem) så du altid kan redigere og optimere din hjemmesides struktur og brugervenlighed, eller nemt kan finde en med en smule teknisk forståelse som kan. Vi anvender selv den mest udbredt, og gratis, platform WordPress, som driver store dele af internettet i dag.

Gammelt og støvet

De mere traditionelle og gammeldags hjemmeside udbydere sælger løsninger, som de integrerer med deres eget CMS system som du månedligt betaler for. Når du så vil skifte leverandør får du udleveret en masse hjemmeside kode, som du så kan gå videre med til den næste leverandør, som så skal sætte siden op på ny.

Du ville ikke have en jordisk s´chance for selv at bruge koden til noget, og vil derfor være afhængig af leverandør for opdateringer og udvikling. Det er ikke brugervenligt for hverken dig, eller de besøgende.

Vælg derfor altid, når det er muligt, et system andre nemt vil kunne overtage driften af.

Brugeren skal først og fremmest kunne finde dig

Brugeren siger: “Jeg har brug for X. Jeg googler det!”

Google dat shitNår tanken opstår omkring et behov til viden, services eller produkter er søgemaskinerne det første sted de fleste går til. Og brugeren er udmærket klar over at de øverste resultater er annoncer og derfor springer de fleste dem over, og går til de organiske resultater.

Din hjemmeside kan virke nok så brugervenlig, men du ved det ikke før du får drevet trafik ind på din hjemmeside. Med mindre du selvfølgelig har lavet brugertest, med repræsentanter for din målgruppe.

For at få trafikken ind på din hjemmeside, skal der noget seriøst SEO-arbejde (søgemaskineoptimering) til, samt en klar online strategi. Her anbefaler vi ofte at bruge content marketing, da det skaber volumen og kvalitet til din online platform. Det giver dig en chance for at fortælle hvad du ved, og at du kan hjælpe kommende kunder med at løse deres behov indenfor dit felt.

Hjemmeside design konventioner

Brugeren siger: “Besværligt intet er som det plejer”

Internettet har været i konstant vækst i mange år,  og det hænger unægtelig sammen med at flere og flere anvender det til flere og flere formål. Derfor er brugeren i sin gode ret til at forvente at din hjemmeside lever op til nogle standarder og guidelines, der gør brugeroplevelsen mere flydende og nem og forstå.

Design konventionerne udvikler sig også hen ad vejen, i takt med funktionalitet og teknologien også gør det. Det betyder dog ikke at alle konventioner udvikler sig, og derfor er det altid en god ide at udvælge design og funktionalitet, som er generelt accepteret hos brugerne. Denne genkendelighed i en brugerflade er det understøttende element i en intuitiv brug af netop din hjemmeside og dens design.

Et udpluk af vigtige hjemmesidestandarder:

  • Designet udføres efter vestlig læseretning, dvs. fra venstre til højre
  • Hjemmeside logo skal linke til forsiden
  • Links og knapper skifter farve/form når musemarkøren holdes over dem
  • Navigation/menu er i toppen af hjemmesidens design
  • Scroll op og ned på siden
  • Links til Social medie platforme
  • M.m.

Disse standarder er IKKE regler støbt i sten som du skal følge. Du kan godt bryde med dem og gøre noget nyt og anderledes, men gør det varsomt. Vi vil anbefale ikke at bryde alle standarder på en gang, da det kan resultere i at dine besøgende ikke forstår din hjemmesides brugerflade og intentionerne bag, og derfor går til en konkurrent hvor funktionerne er som de plejer at være.

Brugervenlig hjemmesidestruktur

Brugeren siger:”Kan jeg få et overblik, tak!”

Din hjemmesides struktur er nok noget af det vigtigste når det kommer til 

oplevelsen af hvad du tilbyder, og bestemt også når det kommer til søgemaskinernes forståelse af dit indhold.

Når vores kunder skal definere en brugervenlig hjemmesidestruktur råder vi dem til at bruge en version af tragtmetoden. Denne kan bruges til den globale struktur og ikke mindst også til de respektive undersidernes indholdsstruktur.

Nedenfor har vi lavet en grafik som symboliserer tragtmetoden, når det kommer til strukturering af en hjemmesides respektive sider, og til dels indhold. Vi har her lavet et eksempel med en elektriker service, der også har andre relaterede services tilknyttet.

Niveau 0: Den mest generelle beskrivelse af det du tilbyder, her Elektriker som forsiden

Niveau 1: Udspecificering af det du tilbyder, repræsenteret som service-undersider med teaser beskrivelser. Underservices er kategoriseret under niveau 1.

Niveau 2: Typer af produkter og ydelser som du tilbyder under hver enkelt service-underside

Niveau 3: Det indhold som specifikt beskriver de forskellige services, dvs. overskrifter, billeder, brødtekst med mere.

Niveau 4: Links til de andre typer unders services som beskriver noget indenfor det samme område

Niveau 5: Kunde referencer og udtalelser er gode afsluttende elementer i beslutningsproces

Niveau 6: Call to action er her hvor du skal forsøge at få brugeren til at udføre en handling

Brugervenlig hjemmesidestruktur og SEO

Søgemaskinernes robotter der crawler/søger efter din hjemmeside for at indeksere indholdet, ser på din hjemmesides struktur lidt som vi ser indholdsfortegnelsen i en bog. Hvis der mangler afsnit, kapitler, overskrifter o.l., vil robotterne klassificere din side som mangelfuld og vil derfor ende længere nede på listen i søgeresultaterne.

Vi har herunder opridset hierarkiet på en service som i elektriker eksemplet, her med udgangspunkt i “El installation”. Ligheden mellem en publikations indholdsfortegnelse, og strukturen på en hjemmesides indhold er slående ens. Hierarki giver overblik og forståelse af sammenhænge, hvilket er meget logisk og derfor indekserer Googles Crawl-robotter også ud fra disse hierarkier.

Elektriker (forside)

  • EL INSTALLATION (Underside)
  • H1 / Overskrift 1 (Den første overskrift på en side bør altid være H1)
  • Brødtekst
    • H2 / Overskrift 2
    • Brødtekst
      • H3 / Overskrift 3
      • Brødtekst
    • H2 / Overskrift 2
    • Brødtekst
    • Etc.
  • BELYSNING (Underside)
    • H1 / Overskrift 1
    • Brødtekst
      • H2 / Overskrift 2
      • Brødtekst
        • H3 / Overskrift 3
        • Brødtekst
      • H2 / Overskrift 2
      • Brødtekst
      • Etc.
  • ELEFTERSYN (Underside)
    • H1 / Overskrift 1
    • Brødtekst
      • H2 / Overskrift 2
      • Brødtekst
        • H3 / Overskrift 3
        • Brødtekst
      • H2 / Overskrift 2
      • Brødtekst
      • Etc.

Top Teaser indhold der skaber klik

Jo højere oppe i hirakiet du er jo mere teasende og overordnet tekst skal du skrive, som giver de besøgende en grund til at klikke sig ned gennem hierarkiet indtil de er fremme ved den service eller produkt de søger, og så er det her kunsten med at lave den rette “Call to action” kommer i spil.

Elevatortalen

Brugeren siger: “Sig det kort og præcist, jeg keder mig!”

Hver enkelt side har til formål at være elevatortalen for sit respektive område. Om det er kategoriside, service, produkter eller om os siden, er det din mulighed for at fortælle de besøgende, og måske kommende kunder, om hvad du netop kan tilbyde dem. Her er kunsten at balancere mellem søgemaskinernes krav og at fasthold den besøgendes dyrebare opmærksomhed, og ikke kvæle dem i tekstindhold. Kvalitetsindhold er nøgleordet.

Skimmevenligt

Det er en rigtig god ide at opdele indholdet i afsnit med hver sine respektive overskrifter. Dette gør siden mere skimmevenlig og derfor hurtigere at afkode, samt finde frem til det man søger. Derudover fjerner du også brugeroplevelsen af en betonklods af brødtekst, som ofte virker dræbende kedelig. Elevatortalen skal være præcis, dækkende og effektivt formidlet.

Afslutningsvis

Så fik overordnet gennemgået hvilke forudsætninger der skal imødekommes, og hvilke overvejelser du skal gøre dig når det kommer til en brugervenlig hjemmesidestruktur. Får du opbygget den rette hjemmesidestruktur som både bruger og søgemaskiner kan forstå og bruge, har du et stærkt fundament for at skabe en seriøs og brugbar online tilstedeværelse for alle parter som er berøring med din hjemmeside.

Det næste indlæg i serien “Et brugervenligt hjemmesidedesign” er:

Del 2:  En interaktiv & visuel oplevelse

Blog serie navigation

Gå til forrige indlæg