online marketing ordbog

Online marketing ordbog – Hvad betyder de forskellige begreber? 12 min.

29/01/2019
01/12/2020

Vi arbejder meget med online marketing. I den forbindelse støder vi ofte på spørgsmål omkring hvad forskellige termer betyder, hvad forskellige værktøjer bruges til og lignende forespørgsler. Der findes nemlig utrolig mange forskellige fagtermer og udtryk i online marketing, og med mindre man arbejder med det, kan det være svært at holde styr på dem allesammen. Derfor har vi her valgt at lave en online marketing ordbog, så du kan få et hurtigt overblik over nogle af de vigtigste begreber.

Vi ved at det ikke er alle begreber vi har samlet her, men vi har oplistet nogle af dem vi synes er vigtigst og vil løbende udvide listen. Er der nogle du synes der mangler, eller ønsker en forklaring på, er du altid meget velkommen til at kontakte os.

301 redirect (301 viderestilling)

301 redirects er vigtige at lave når du ændrer URL’er eller sletter undersider. De fortæller søgemaskinerne hvor de gamle adresser er blevet viderestillet til. Så undgår du 404 fejl på disse sider, og beholder SEO-værdien..

404 fejl

Denne fejlside vises når der besøges en hjemmesideadresse der ikke (længere) eksisterer. Det er en fejl du helst vil undgå, da hverken brugerne eller søgemaskinerne er specielt begejstrede for dem.

A/B test (A/B-split test)

A/B test er en metode til at teste forskellige varianter af den samme ting. Det kan f.eks. være to versioner af en annonce der har samme formål, eller to versioner af et hjemmesidedesign. En A/B test laves oftest for at finde frem til hvilken variant der konverterer bedst, eller bare er mest brugervenlig.

Adwords

Adwords er den tidligere betegnelse for Googles annonceringsplatform, der dog stadig bruges af mange, da det var navnet i mange år. Se også Google Ads.

Algoritmeopdatering

I forbindelse med online marketing hører man mest om algoritmeopdateringer når enten Facebook eller Google opdaterer deres algoritme. Det har ved større opdateringer ofte betydning for din markedsføringsindsats, hvor der vil være behov for opdateringer/revisioner af hjemmeside, annoncer, SEO eller social medie strategi.

Alt tags

Alt tags skal du bruge på alle billeder på din hjemmeside. Det er den eneste tekst søgemaskinerne kan læse i forbindelse med dine billeder, og er ret vigtig for din SEO.

Affiliate marketing

Det er affiliate marketing når du sælger dine produkter gennem andre hjemmesider/webshops, e-mails og andre online platforme. Selvfølgelig mod betaling/kommision til ejerne.

Black hat

Black hat begrebet bruges inden for online marketing om personer eller bureauer der benytter sig af strategier, inden for SEO, der er mod Googles retningslinjer, men giver bedre placeringer i søgeresultaterne. Selv om black hat SEO kan være særdeles effektivt, kan det også have katastrofale effekter på virksomheder og hjemmesider, hvis Google får lappet denne type huller og straffer dem der har udnyttet det.

Blog

En blog kan bruges til mange forskellige formål, men består traditionelt af kortere eller længere tekster og billeder der bruges til at oplyse, informere, lægge op til debat o.l.. Ordet er en sammentrækning af de engelske web og log. Mange virksomheder bruger dem til at trække trafik til deres hjemmeside. Skal en blog bruges som content marketing for en virksomhed, er det vigtigt at den ikke er for salgsorienteret.

Bounce rate (afvisningsprocent)

Bounce rate, eller det danske afvisningsprocent, referer til procentdelen af de besøgende på din hjemmeside, der forlader siden uden at klikke sig videre fra den side de er kommet ind på.

Brødkrummer

Brødkrummer kan hjælpe brugeren med at se hvor på din hjemmeside de befinder sig. Bruges de på en hjemmeside vil de oftest ligge ret højt oppe på hver enkelt underside.

Business Manager

Når vi online marketing regi snakker om Business Manager, er der tale om Facebooks Business Manager, der gør det muligt at håndtere og administrere flere forskellige Facebook sider og virksomheders annoncekonti, samme sted fra. Oftest vil det være digitale bureauer og konsulenter der arbejder med online annoncering der bruger Facebook Business Manager.

Canonical tags

Et canonical tag, er et kodestykke du skal bruge, hvis du har flere undersider der har samme indhold. Med denne kode kan du fortælle Google hvilken side der er det originale indhold, og derfor skal følges. Har du identisk indhold er det meget vigtigt at bruge canonical tags, så du ikke bliver straffet for det i søgereultaterne.

CMS

CMS står for Content management system, og fungerer (oftest) til at opbygge og administrere en hjemmeside. Det mest udbredte CMS er WordPress, som i dag bruges af over 30% af alle hjemmesider og over 60% af alle hjemmesider med et CMS.

Content marketing

Content marketing handler om markedsføring i form af indhold der skaber værdi for målgruppen. Det er ikke decideret salgsorienteret, men kan være med til at skabe troværdighed, autoritet og opmærksomhed der så resulterer i salg. Content marketing er ikke noget der som udgangspunkt skal bruges annonekroner på, men noget der skal være så godt og relevant at det spredes af målgruppen selv. Der findes mange forskellige former for content marketing, f.eks.: Blog. infografikker, videoer, podcast, nyhedsbreve o.l.

CPC (cost per click)

CPC angiver hvor meget hver enkelt klik på en annonce koster dig. På Google Ads byder man via et auktionslignende system på hvilke søgetermer man gerne vil have vist sine annoncer på, og jo højere konkurrence der er, des højere vil din CPC være.

CTA (call-to-action)

CTA står for call-to-action og betegner de områder på en hjemmeside, hvor du gerne vil have brugerne til at foretage en handling. Det kan være du vil have der bliver klikket videre til en anden side, tilmeldes et nyhedsbrev eller der skal lægges en vare i kurven på din webshop. En CTA kan være i form af en knap, et billede eller en tekst og indeholder en opfordring til handling – som også er det CTA kan oversættes til på dansk.

CTR (click-through-rate)

CTR, eller det danske klikrate, angiver hvor meget der klikkes på et link per visning. Det bruges både i forhold til online annoncer og organiske søgeresultater. Det er ofte en god indikation på hvor effektiv dine titler, annoncetekst og meta beskrivelser er. En høj CTR er selvfølgelig det der skal stræbes efter.

E-mail marketing

E-mail marketing bruges til at sælge produkter, tiltrække nye kunder eller leads og andre former for konverteringer via e-mail kampagner.

Facebook annoncering

Det siger måske sig selv, men det er altså bare en markant spiller inden for online marketing. Facebook annoncering er de annoncer du kan oprette på Facebook med henblik på at drive besøgende til din hjemmeside og/eller sælge dine produkter. Facebook annoncering kan være særdeles effektivt, og har pga. al den data Facebook indsamler, og giver vildt gode muligheder for segmentering og målretning af kampagner.

Google Analytics

Google Analytics er et gratis værktøj fra Google, der giver dig indblik i og mulighed for at analysere en masse aspekter i forhold til trafik, brugeradfærd, konverteringer m.m. på din hjemmeside. Det er en af de mest essentielle værktøjer til dig der har en hjemmeside, og noget man skal bruge.

Google Ads

Google Ads er Googles annonceringsværktøj, hvor du via auktioner byder på de forskellige søgetermer du gerne vil have vist dine annoncer på. Den rigtige Google Ads strategi kan være altafgørende for hvordan din online forretning klarer sig. Men pas også lidt på ikke at smide for mange penge efter en kampagne der ikke fungerer.

Google My Business

Google My Business er din (gratis) virksomhedsfortegnelse på Google. Når du bruger Google My Business kan du få vist udvidede informationer om din virksomhed i søgeresultaterne, når andre søger på den i Google. Det kan være ting som f.eks. åbningstider, adresse, telefonnummer o.l. My Business er særligt vigtigt hvis du er afhængig af kunder lokalt, men er noget alle virksomheder bør oprette.

Google Search Console

Endnu et gratis værktøj fra Google, som er essentielt hvis du er seriøs i arbejdet med din hjemmeside. Særligt i forhold til SEO, er Search Console vigtigt. Hvor Google Analytics måler præstationen inde på din hjemmeside, er det på Search Console det der sker før brugerne er inde på din hjemmeside. Mere præcist hvordan din side klarer sig i Google søgningerne. Du kan se hvor mange gange din side er blevet vist i søgeresultaterne, hvor de er placeret, hvor høj CTR de har og hvilke søgetermer de bliver fundet på.

Header tags

Header tags er overskrifterne på din hjemmeside. De følger et hierarki der starter med en sides hovedoverskrift (H1 tag) og derefter underoverskrifter (H2, H3, H4 osv.). Det er meget vigtigt at du kun bruger ét H1 tag per underside, og at du holder hierarkiet. Det er nemlig et område der kan have stor betydning for din SEO.

Konverteringsrate

Konverteringsrate er procentdelen af de besøgende på din hjemmeside der ender i en konvertering. Det kan være i form af et salg, generering af leads, tilmelding til nyhedsbrev, udfyldning og indsendelse af en kontaktformular eller lignende.

Landingsside

Det er den side de besøgende lander på, når der klikkes på et link enten fra en annonce, fra søgeresultater, fra sociale medier o.l. Alt afhængigt af formålet er det meget vigtigt at dine landingssider er optimeret præcis til det.

Linkbuilding

Linkbuilding handler om at få “bygget” links til din hjemmeside. Altså få andre hjemmesider til at linke til din. Det er en af de vigtigste parametre i forhold til SEO, fordi det fortæller søgemaskinerne at din hjemmeside bør have høj autoritet (og derfor vil være relevant) når mange andre linker til den. Det giver bedre muligheder for at rangere højt i søgeresultaterne. Der er også noget der hedder intern linkbuilding, der handler om at få lavet interne links mellem undersiderne på din egen hjemmeside, så du fortæller Google hvilke sider der hænger sammen og er relaterede.

Linkværdi

Forskellige links har forskellig værdi. Jo højere autoritet den hjemmeside der linker har, des større værdi vil deres link også have. F.eks. vil det have meget større værdi hvis Apple linker til din hjemmeside, end hvis der er tale om en lokal virksomhed. Linkværdi hænger meget sammen med linkbuilding, da en side med mange indgående links fra andre sider med høj autoritet, selv vil få en høj autoritet.

Meta beskrivelse

Meta beskrivelsen er den tekst der vises I Google når din side bliver fundet i søgeresultaterne. Den kan være meget afgørende for om brugerne klikker sig ind på din hjemmeside eller ej.

Nofollow link

Et nofollow link er en attribut på et link, hvor man fortæller søgemaskinerne at de ikke skal følge linket, og derfor heller ikke videregive linkværdi. Er der f.eks. tale om et link du eller andre har betalt for at få ind, skal det ifølge Googles retningslinjer være et nofollow link.

Organisk trafik

Organisk trafik er den trafik der kommer til din hjemmeside via søgemaskinerne. Så i princippet er det den trafik du får som et resultat af din SEO indsats.

PPC (pay-per-click)

PPC, der løst oversat betyder betal-per-klik, bruges som fællesbetegnelse for online annonceringsaktiviteter, hvor du som annoncør betaler hver gang der klikkes på en annonce. Noget der f.eks. kendes fra både Google Ads og Facebook annoncering.

Remarketing

Inden for online marketing snakker man om remarketing når du har annoncering der rettes mod personer der allerede har besøgt din hjemmeside. Det kan lade sig gøre ved at der gemmes en cookie i brugerens browser, og så vises en annonce for hjemmeside når brugeren besøger andre sider der har annoncer.

SEO (søgemaskineoptimering)

SEO er fællesbetegnelsen for alle de aktiviteter du udfører, der sikrer dig bedre placering i søgeresultaterne. Det er SEO der skal sikre dig mere organisk trafik til din hjemmeside. For langt de fleste virksomheder i dag bliver SEO en i stigende grad vigtig del af online marketing indsatsen.

Sidevisninger

Sidevisninger angiver hvor mange gange din hjemmeside er blevet indlæst, inden for en given periode. Hvis én bruger har været inde på 5 af dine undersider vil det tælle som 5 sidevisninger.

Spam

Inden for online marketing findes der mange typer af spam. Spam er nok mest kendt som uønskede e-mails, men der kan f.eks. også være spam i din Google Analytics data, der giver et skævt billede af trafikken til din hjemmeside.

Søgeord

Søgeord er de ord (og sætninger), som du gerne vil have at din hjemmeside bliver fundet på. Til hver enkelt underside bør du udvælge relevante søgeord og sætninger, og sørge for at tekst, titler, overskrifter, billeder o.l. er optimeret til dem. Når man udvælger søgeord er det også vigtigt med en søgeordsanalyse, så de meste relevante søgetermer bliver valgt.

Unikke brugere

Via forskellige analyseværktøjer, f.eks. Google Analytics, kan du se hvor mange unikke brugere der har besøgt din hjemmeside. Besøger én bruger din hjemmeside flere gange indenfor det interval du kigger på, vil de altså kun tælles med én gang, mens de vil tælle med flere gange under sidevisninger, alt afhængigt af hvor mange undersider de har besøgt.

URL

URL står for “Uniform Resource Locator”, hvilket for de fleste af os ikke forklarer hvad det handler om. Mere præcist er en URL den unikke adresse på en hjemmeside, underside eller fil på internettet. F.eks. er URL’en for vores hjemmeside simonp7.sg-host.com, mens den underside du er på lige nu er https://digitypes.dk/online-marketing-ordbog/.

Trackingkode

I online marketing er en trackingkode et stykke kode på din hjemmeside, der gør forskellige værktøjer i stand til at indhente informationer om de besøgende. Det kan f.eks. være for at få indblik i din hjemmesides trafik i Google Analytics, eller for at spore konverteringsraten af dine annoncer på Facebook.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Facebook Twitter

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Image
Lasse Baungaard
Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.
    Få de nyeste indlæg sendt til din indbakke, ingen reklamer eller spam
    Google My business logoGoogle My business ratingx

    Kunderne siger:

    • "Kompetent vejledning og rådgivning i forbindelse med SEO"
    • "Bliver designet med stor præcision og et utrolig lækkert slutresultat"
    • "En professionel, moderne og brugervenlig hjemmeside, som har øget besøgstallet"
    • "Løsningsorienteret og effektive med en professionel tilgang"
    • "Aftaler bliver holdt og prisen er gennemsigtig"